Cruciale rol voor franchisers in thuislevering

3 min.

Verhalen
SuperMAG

Click & Collect, Same Day Delivery, Next Day Delivery … Klanten willen uit verschillende leveringsopties kunnen kiezen. Om al deze opties aan te bieden – en dat op een rendabele, duurzame en sociale manier te organiseren – botsen supermarkten echter op grote uitdagingen. Toch is Roeland Ruelens, marketingmanager Benelux bij Shopopop, overtuigd dat het kan. “Maar dan moet je het logistieke proces wel herdenken. Ook de franchiser speelt daarin een belangrijke rol.” 

41% van de consumenten is bereid om meer te betalen voor thuislevering op de dag zelf. En meer dan de helft geeft aan stress te ervaren over het levermoment: wat als ik niet thuis ben wanneer de bezorger komt? “Retailers die op de kar van thuislevering springen, moeten dus rekening houden met deze bezorgdheden”, zegt Roeland Ruelens van Shopopop.

“Klanten willen een snelle service waarbij ze zelf een tijdsvenster kunnen kiezen. De winkel moet zich ook aan die belofte kunnen houden: volgens onze bevraging leidt een pakketje dat niet op het beloofde uur arriveert het vaakst tot ergernis.” 

En daar stopt het niet: “Als retailer wil je natuurlijk zo kostenefficiënt mogelijk te werk gaan, bij voorkeur op een duurzame manier. Dan heb ik het niet alleen over het milieu, maar ook over sociale duurzaamheid: warme ontmoetingen waarbij de bezorger niet gehaast is omdat het volgende pakketje al ligt te wachten.” 

“Wil je je klanten verschillende thuisleveringsopties aanbieden? Dan kunnen franchisers een cruciale rol spelen”

“Wil je je klanten verschillende thuisleveringsopties aanbieden? Dan kunnen franchisers een cruciale rol spelen”

Limieten

“De huidige thuisleverdiensten schieten altijd wel op een punt tekort”, vindt Roeland. “Zo is Quick Commerce heel snel, maar allesbehalve sociaal, schaalbaar en realiseerbaar buiten de stad. Andere vormen van delivery boeten dan weer in op snelheid of stiptheid. Of ze geven de klant onvoldoende mogelijkheden om een tijdsvenster voor de levering te kiezen.” 

Shopopop is kostenbesparend, duurzaam én sociaal. De bezorgers zijn namelijk mensen uit de buurt. Dat maakt het persoonlijk.

Shopopop is kostenbesparend, duurzaam én sociaal. De bezorgers zijn namelijk mensen uit de buurt. Dat maakt het persoonlijk.

Netwerk inzetten

Toch is een droomscenario, waarbij klanten eigen keuzes kunnen maken én waarbij de retailer dit kan organiseren op een efficiënte, duurzame en schaalbare manier, niet onmogelijk. “Waarom maken we niet gebruik van het netwerk dat al aanwezig is? Elke dag zijn er miljoenen verplaatsingen in België. Er is dus altijd wel iemand onderweg van A naar B – bijvoorbeeld als woon-werkverkeer – op het moment dat ook een levering een (deel van) die route moet afleggen."

"De mensen die toch al onderweg zijn, kunnen we dus perfect inschakelen om leveringen te doen.” Dit principe wordt crowdshipping genoemd. En het heeft tal van voordelen. Roeland: “Een bestelwagen die een route aflegt langs afleverpunten, kan nooit overal op hetzelfde uur bezorgen. Problemen onderweg? Dan ontstaat er een hele ketting van vertragingen."

"Bij crowdshipping daarentegen brengen verschillende particulieren pakketjes naar hun bestemming. Op piekmomenten zet je meer bezorgers in, in rustigere periodes vermijd je overcapaciteit. Het is kostenbesparend – je moet geen voertuigen aankopen of personeel aanwerven – duurzaam – je creëert geen extra ritten – én sociaal. De bezorgers zijn namelijk mensen uit de buurt. Dat maakt het persoonlijk.” 

De rol van de franchiser

Met het Shopopop-systeem kunnen franchisers bovendien een grotere rol spelen in het thuisleververhaal. “Heel wat supermarktketens bieden één of meerdere vormen van e-commerce aan (zie kader). De rol van de franchiser in dat verhaal, verschilt: zij worden niet altijd betrokken."

"Nochtans leert onze ervaring ons dat franchisers net een enorme meerwaarde kunnen zijn bij thuislevering. Door te leveren via crowdshipping vanuit de buurtsuper, verloopt dit proces namelijk uiterst snel en nauwkeurig”, legt Roeland uit. “En daar plukt de lokale winkel ook zélf de vruchten van!” 

Over Shopopop

Het Shopopop-platform biedt een flexibel, duurzaam én sociaal alternatief voor thuislevering. Particuliere bezorgers die al op de baan zijn, pikken de bestelling op aan het lokale winkelpunt en leveren het af bij de eindklant in ruil voor een kleine vergoeding. 

Sinds 2021 kan je in België gebruikmaken van Shopopop. Door extra samenwerkingen met retailers, kon het bezorgplatform in april dit jaar verder uitbreiden: Shopopop is nu over het hele Belgische grondgebied actief! 

Meer weten over Shopopop? Bekijk hieronder de video met Sam Vanderplancke van Carrefour Market Ekeren. Hij zag meteen de meerwaarde van Shopopop. 

Gerelateerde artikels

Superbuurt-campagne met Soe Nsuki
Financieel onafhankelijk, ook na je 65e
De Tony Tastings gaan naar …

Actueel

Boek je (gratis) opleiding Etikettering
Voedingsetikettering in winkels ‘ontoereikend’ volgens FAVV
1 op 3 Belgische werknemers ‘strategisch incompetent’
cover-supermag-okt-2024-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy