Corona stress-scan

2 min.

PMO
Personeel
Verhalen
Coronacrisis
SuperMAG

Buurtsuper.be en haar opleidingscenter PMO (Personeel- en Management Opleidingen) lanceerden de ‘Corona stress-scan’. Een traject waarin winkelpersoneel een privé coach en concrete tips krijgt om met stress of spanning om te gaan.  

Bart Persoons, manager van PMO, stapte tijdens de lockdown naar ervaren trainers Ils Verheyen en Marc Smits. Hij wou iets bieden aan het personeel in supermarkten dat onder zeer hoge druk stond. Ze ontwikkelden samen de ‘Corona stress-scan’. Een traject dat start met een individueel gesprek van 30 à 45 minuten. Op basis van dat gesprek wordt een persoonlijk actieplan met praktische tips & tricks uitgewerkt. 

Marc Smits

Zwaktes én krachten worden nu versterkt. Dan is het heel belangrijk om een spiegel voor te houden.

Marc Smits

Marc Smits staat in voor het eerste verkennende gesprek. Hij is criminoloog van opleiding en was nog politiecommissaris voor hij een carrière in HR uitbouwde. Marc is zeer analytisch en weet snel het vertrouwen van mensen te winnen. Vooral door een juiste vraagstelling.

Hij stelt vast dat er meer conflicten zijn, zelfs in winkels waar er voorheen een hechte groep was. "Door wat we nu allemaal meemaken worden zwaktes én krachten versterkt. Dat komt heel duidelijk naar boven. En dan is het belangrijk om een spiegel voor te houden en mensen inzicht te geven.” 

Ils Verheyen

Een blijk van waardering is soms al genoeg om de mensen weer een goed gevoel te geven.

Ils Verheyen

Het tweede gesprek gebeurt door Ils. Ze bespreekt met Marc eerst de noden van elke medewerker afzonderlijk en onderzoekt welk antwoord ze daar op kunnen bieden. Tijdens haar gesprek met de medewerker bekijkt ze welke praktische tools hij of zij kan inzetten om in balans te komen en te blijven. On the spot worden enkele eenvoudige maar zeer effectieve technieken aangeleerd en geoefend. 

Op het einde van het traject, delen Ils en Marc hun bevindingen en aanbevelingen met de werkgever. Na die gesprekken hebben ze immers vaak een heel duidelijk zicht op wat er goed of fout loopt in de winkel. “De zaakvoerder komt zo te weten wat er écht leeft op de werkvloer. Maar hij of zij krijgt ook nieuwe inzichten over zichzelf.”

Maar het belangrijkste doel is volgens de coaches dat de medewerkers eens kunnen ventileren én het gevoel krijgen dat ze gehoord worden.

Meer weten of een Corona stress-scan boeken?

De Corona stress-scan bestaat uit twee individuele gesprekken van 30 à 45 minuten met elke medewerker. Hij of zij krijgt een persoonlijk actieplan met praktische tips om met (verhoogde) stress om te gaan.
Wil jij ook een team dat goed in zijn vel zit? Of een bevestiging van wat je denkt dat er op je werkvloer gebeurt?  
Neem dan (vrijblijvend) contact op met Bart Persoons, manager PMO via bart.persoons@pmocvba.be of gsm 0477 287 115 of Wendy Labie via wendy.labie@pmocvba.be
TIP: Deze scan komt in aanmerking voor de werkbaarheidscheques!  

Bart Persoons
Wendy Labie

Gerelateerde artikels

Denk aan de jaarpremie in april
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy