Professor van de Vlerick Business School, Gino Van Ossel, schrijft dit jaar de columns voor ons magazine, SuperMAG. Voor de editie van juni schreef hij een column over digitalisering in de buurtsupers.
“IT is vergelijkbaar met een toilet: als bedrijf kan je niet zonder, maar het geeft je geen concurrentievoordeel.” Dat zei de Zweedse managementdenker Kjell Nordstrom op het jaarlijkse congres van de Stichting Marketing in 2002. De ruim 1000 aanwezige marketeers – inclusief ondergetekende – vonden dat toch wel een boude uitspraak. Want had Belgacom net geen 5 jaar geleden ADSL gelanceerd en de Vlaming snel internet leren kennen? En moesten we daarom niet razendsnel een website bouwen om de consument nu ook online het hof te maken?
Dus hoezo is PC gelijk aan WC?
Ik snap het eigenlijk wel. Geef een middelmatig pianist de allerbeste vleugelpiano, hij blijft een middelmatig pianist. Niet het instrument, maar het talent en de oefening baren kunst. Nordstrom noemt dit het ‘karaoke kapitalisme’: we kopiëren de recepten van succesvolle bedrijven om vervolgens vast te stellen dat we allemaal hetzelfde liedje zingen – helaas minder goed dan het origineel … Winnaars daarentegen schrijven hun eigen muziek.
Als ik vandaag alle roeptoeters over A.I. hoor, is er niets nieuws onder de zon. Zonder A.I. dreig je de boot te missen, maar met A.I. eindigen de meesten met een chatbot van dertien in een dozijn. Die past overigens beeldig bij hun website en app van dertien in een dozijn.
![]()
We kopiëren de recepten van succesvolle bedrijven om vervolgens vast te stellen dat we allemaal hetzelfde liedje zingen.
Kan het anders? Zeker wel! Bij Albert Heijn werken meer dan 1000 mensen in een techcommunity op data, artificiële intelligentie en andere digitale toepassingen. Zij zijn de componisten van hun eigen symfonie. Bovendien wordt de huidige topvrouw van bol de nieuwe CEO van Albert Heijn. Ze heeft geen ervaring in food, maar is gepokt en gemazeld in datamining, personalisering en digitale waardecreatie. Kortom: Margaret Versteden-van Duijn is de gedroomde orkestleider voor Albert Heijn, dat verveld is tot een techbedrijf dat toevallig in voeding actief is.
En wat betekent dit voor jou als supermarktondernemer? Een eigen techcommunity op de loonlijst lijkt me net iets te hoog gegrepen. Eigen onderscheidende toepassingen ontwikkelen? Misschien zijn er andere prioriteiten.
Neen, hou het maar op karaoke! Kies de juiste tech-hits voor jouw buurtsuper en zing die vrolijk mee. Doe je dat niet, dan heb je een concurrentienadeel. Maar reken vooral op je service, je winkelbeleving en je assortiment om voor je klanten het verschil te maken.
Gino Van Ossel
Professor Vlerick Business School
Actueel
Laat je klanten proeven van groenten en fruit met een verhaal
Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Lees artikel
Winkeldiefstal kost vanaf volgend jaar 181 euro
Supermarkt zet incassobureau in
Lees artikel