Colruyt introduceert zelfscannende winkelkar

2 min.

Trends & innovaties

Colruyt Group is de 1e retailer in België die een zelfscannende winkelkar op basis van AI en slimme sensoren introduceert om de consumentenbeleving in de winkel te optimaliseren. Na een uitgebreide testfase van de zelf ontwikkelde Smart Cart is het voor de groep nu tijd om de klanten te laten proeven van deze innovatie. 

Hoe werkt het? De klant activeert de Smart Cart met Xtra en kan starten. Het boodschappenlijstje in de Xtra-app verschijnt op de display van de winkelkar. De slimme winkelkar scant de barcode van de producten en werkt het Xtra-boodschappenlijstje bij tijdens het winkelen. Kortingen worden meteen verwerkt tijdens het scannen. Een product terug in de rekken plaatsen kan ook. De Smart Cart vraagt welk product werd teruggezet en de gebruiker verwijdert het product via de interface van de kar.

Via slimme sensoren en met artificiële intelligentie controleert de winkelkar de correcte registratie en het gewicht van de producten. "De klant moet zelf niet bijhouden wat er al of niet al werd gescand. Het scherm van de kar geeft het totaal van de rekening weer waardoor vergeten niet meer kan”, zegt Jo Willemyns, COO Retail bij Colruyt Group en Algemeen Directeur Colruyt Laagste Prijzen.

“Voor losse producten zonder barcode zoals fruit en groenten, kan de klant terecht bij de Smart weegschaal in de winkel. En op het einde van het shoppingtraject rekent hij af aan een Smart kassa." 

De huidige kassa’s blijven volgens Willemyns heel wat voordelen bieden. "Daarom zal ‘Easy checkout’, het kassasysteem dat via artificiële intelligence werkt en meer ergonomie biedt aan de medewerkers, alsook de traditionele checkout zeker niet verdwijnen bij Colruyt. We zullen de grote meerderheid van onze klanten op deze manier verder blijven bedienen”, besluit hij.

"De ‘Smart Cart’ werkt via een combinatie van computer visie algoritmes en slimme sensoren. Hiervoor is heel wat elektronica in de kar geïntegreerd, inclusief een speciale chip om AI-modellen in real-time te kunnen draaien op elke kar. Door op deze manier aan edge computing te doen, kunnen we alle data in real-time verwerken zonder afhankelijk te zijn van een cloud-verbinding wat de snelle werking ten goede komt en de privacy beschermt”, legt ook Max Van Sande, Projectverantwoordelijke van de Smart Cart uit.

 “De slimme winkelkar is robuust en speciaal ontwikkeld voor het kopen van grotere volumes. Ze heeft twee niveaus, zonder zijwanden voor het efficiënt overladen van plooiboxen in de auto. Ze is maximaal gericht op efficiënt winkelen, waarbij het gebruik van dragers centraal staat."

De ontwikkeling van de ‘Smart Cart’ gebeurde door Colruyt Group Technics, het innovatieteam van Colruyt Group, in samenwerking met EXPRESSO. Het project werd mede gerealiseerd met de steun van VLAIO. ​ 

Gerelateerde artikels

Hoe kunnen buurtsupers meerwaarde bieden in AI-tijdperk?
AI tussen de winkelrekken

Proxy Delhaize Sint-Jan-in-Eremo

AI tussen de winkelrekken

4 min.
Hoe verandert AI de job van winkelmedewerkers?

Actueel

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Supermarkt zet incassobureau in
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy