De retailsector staat voor een reeks uitdagingen die om innovatieve oplossingen vragen. Een tekort aan arbeidskrachten, stijgende loonkosten, aangescherpte wet- en regelgeving op het gebied van netheid, hygiëne en veiligheid en een gebrek aan continuïteit in de kwaliteit van schoonmaakdiensten, om er maar enkele te noemen. Om deze uitdagingen aan te pakken, komt de schoonmaakrobot om de hoek kijken. Lees het verhaal van CleaniePro, de jongste telg in de DeDuCo-robotfamilie.
DeDuCo is al jarenlang gespecialiseerd in robotica en heeft een schat aan ervaring in autonome navigatie binnen retailomgevingen met de ShelfiePro multi-purpose robot.
“Deze expertise komt niet alleen voort uit technologische kennis, maar ook uit een diepgaand begrip van de uitdagingen en eisen van de retailsector”, vertelt Tom Dujardin, zaakvoerder van DeDuCo. En om aan die uitdagingen een antwoord te bieden, stelt hij ons graag zijn nieuwste businessline, CleaniePro, voor.
Onze CleaniePro robot is de slimme en efficiënte oplossing voor schoonmaak in de retail.
Efficiëntie en kwaliteit
Een van de tastbaarste voordelen van een schoonmaakrobot is een verlaging van de loonkosten. Waar menselijke arbeid duurder wordt, zorgt automatisering voor een kostenbesparing. “Robots zorgen voor een stabieler en hoger niveau van netheid en hygiëne. Ze kunnen hun taken zelfstandig, zonder onderbreking en met precisie uitvoeren. De werkzaamheden worden frequenter en gerichter uitgevoerd.
"Een mooi voorbeeld is auto spot cleaning, waarbij het vuil AI-gestuurd opgemerkt en verwijderd wordt. Dit resulteert in meer efficiëntie en finaal een lager energieverbruik”, vervolgt Tom. “Een verbeterde netheid zorgt uiteindelijk voor een sterkere customer experience en een verhoogde veiligheid in de winkelomgeving. Want een schonere winkelvloer verkleint het risico op uitglijden en vallen.”
“Opgepast, menselijke interactie – de human touch – blijft essentieel”, nuanceert hij. “Robots zorgen dan wel voor een hogere productiviteit, de technologie moet geaccepteerd worden door de medewerkers. Iemand moet de verantwoordelijkheid nemen voor de toestellen die ook geregeld onderhoud nodig hebben. Het gaat dus finaal om de juiste balans tussen mens en robot. In die zin spreken we ook over ‘cobots’, collaboratieve robots. Dit zijn robots die speciaal ontworpen zijn om met mensen samen te werken in dezelfde omgeving.”
Het gaat finaal om de juiste balans tussen mens en robot. In die zin spreken we ook over ‘cobots’, collaboratieve robots.
CleaniePro omarmt Gausium
CleaniePro is verdeler van het merk Gausium, wereldspeler in schoonmaakrobots. “Gausium heeft als een van de enige in de branche een allesomvattende schoonmaakoplossing in één enkel toestel. De robots kunnen stofzuigen, vegen én schrobben."
"Bovendien kunnen de Gausium-robots, ondersteund door AI-technologie, veilig en efficiënt in complexe en dynamisch veranderende omgevingen navigeren. Ze raken niet in de war wanneer de omgeving verandert (tijdelijke displays) of wanneer er onverwachte obstakels opduiken (winkelkarren).”
DeDuCo met voorsprong aan de start
“De investering in een schoonmaakrobot is een belangrijke beslissing die goed moet worden overwogen”, besluit Tom. “Bij DeDuCo begrijpen we dat elke klant een unieke situatie heeft. Daarom helpen we graag bij het berekenen van de Return on Investment (ROI) van de schoonmaakrobot. We maken ons sterk dat we een ROI van maximaal een jaar kunnen aantonen, mét een verbeterde schoonmaakkwaliteit.”