Is het een diepgewortelde rebelse koppigheid of gewoon een andere kijk op datgene wat afgelopen week werd gepubliceerd over de food retail? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over boomers die denken dat ze onmisbaar zijn en ‘Gen Zetters' die zeggen wat ze denken.
Beste lezer,
Ik schrijf u aan met als titel ‘Beste lezer’, beseffend dat dit volgens onze jongste generatie een typisch ‘boomer’-dingetje is. Zo zijn er nog tal van andere zaken waardoor ‘boomers’ worden ontmaskerd, zoals alles wat op hun scherm verschijnt uitprinten. Maar we gaan daar niet verder op in. We laten ze rustig hun typische ‘boomer’-dingen doen, want uiteindelijk gaan ze toch binnen afzienbare tijd met pensioen.
En dat is nu net het probleem: al die ‘boomers’ verlaten spoedig de arbeidsmarkt. Zelf denken ze dat ze onmisbaar zijn en een kerkhof van gefailleerde organisaties achter zich zullen laten. Immers, met de ‘jeugd van tegenwoordig’ valt toch geen land te bezeilen.
Op dat punt laat niet alleen het korte-, maar ook het langetermijngeheugen hen in de steek, want ‘boomers’ waren ooit zelf in vervlogen tijden de ‘jeugd van tegenwoordig’. Wat wél vaststaat, is het demografische gegeven dat ‘boomers’, omwille van hun grote aantal, onmogelijk kunnen worden vervangen door onze jongste instromers.
Luc ArdiesGen Z’ gaat véél vlotter in verbinding met de collega’s. Geen verborgen agenda’s en geen heimelijk gedoe.
Eigenlijk had ik deze column moeten aanvatten met zoiets als ‘Hallo’ of, nog beter, ‘Hey hey!’. Dat had veel eigentijdser geklonken. Ze hebben overschot van gelijk, onze jongste ‘Gen Zetters’. ‘Beste’ is minstens overdreven te noemen, want niet iedereen die je mailt is je beste vriend. Het neigt zelfs naar een zweem van hypocrisie.
De ‘boomer-generatie’ is immers die generatie die, in hun Sturm und Drang-periode, er niet voor terugdeinsde om uit eigen promotiebelang hun ‘beste’ collega’s af en toe een dolk in de rug te planten.
Maar terug naar de essentie van mijn betoog…
De ‘jeugd van tegenwoordig’ heeft wél degelijk zijn talenten. ‘Gen Z’ gaat véél vlotter in verbinding met de collega’s. Geen verborgen agenda’s en geen heimelijk gedoe. Wat je ziet (en vooral hoort), is wat je krijgt. Als ze niet akkoord zijn, dan weet je dat als leidinggevende meteen. Zalig toch?
Actueel
Laat je klanten proeven van groenten en fruit met een verhaal
Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Lees artikel
Winkeldiefstal kost vanaf volgend jaar 181 euro
Supermarkt zet incassobureau in
Lees artikel