Assortiment van een supermarkt met het gemak van een buurtwinkel

3 min.

SuperMAG
Verhalen

In het Limburgse Opitter, een deelgemeente van Bree, ging eind oktober een nieuwe SPAR-supermarkt van Lambrechts open. Uitbater Luc Kuypers – een slager in hart  en nieren – toont met trots zijn nieuwe zaak mét ambachtelijke slagerij. 

De nieuwe SPAR-supermarkt ligt vlak bij de  Kim Clijstersfontein die in 2010 officieel werd onthuld door de tenniskampioene. Kim verhuisde ondertussen naar de Verenigde Staten, maar stadsgenoot Luc opende er  eind oktober zijn SPAR. “Ik ben geboren en getogen in Opitter”, vertelt hij. “Ik had gezien dat ze hier iets aan het bouwen waren. Na wat rondvragen wist ik dat het een winkel van Lambrechts zou worden. Toen heb ik meteen contact met hen opgenomen.” 

Luc is een ervaren slager en werkte zelf twintig jaar lang in verschillende supermarkten en buurtsupers. “Een paar jaar geleden heb ik al eens overwogen om een buurtsuper over te nemen. Maar die zaak moest nog volledig gerenoveerd worden. Dat zag ik niet zitten.”  

Het grote voordeel van de winkel in Opitter was dat Lambrechts de nieuwbouw volledig voor haar rekening heeft genomen en dan op zoek is gegaan naar een zelfstandige uitbater. “Er is hier een vrij dichte bevolking en toch zijn er relatief weinig supermarkten in buurt”, vertelt Nele Douce, marketing manager van Lambrechts. “Dus zowel de markt als de locatie leende zich om er een succesvolle zaak neer te planten.” 

Nele Douce, marketingmanager van Lambrechts

Zowel de markt als de locatie leenden zich om hier een succesvolle zaak neer te planten.

Nele Douce, marketingmanager van Lambrechts

Ambachtelijke slagerij

De plannen van Lambrechts mochten dan wel min of meer vastliggen, Luc kreeg toch de kans om nog bij  te sturen. Als slager stond hij erop dat er een ambachtelijke slagerij met bediening kwam. Lambrechts was meteen enthousiast over zijn plan. De bedieningstoog voor vers vlees en charcuterie is nu het speerpunt van de winkel. Daarnaast zijn alle elementen van een moderne buurtsupermarkt aanwezig: selfscan-kassa’s, belevingstafels enzovoort. 

Wanneer we bij Luc op bezoek gaan, is de winkel net twee weken open. “We zijn nog zoekende”, zegt hij bescheiden. “Maar de klanten zijn al heel positief. Dat is wel plezant.” Lambrechts bedeelde voor de opening 7.000 huis-aan-huisbrochures. Het resultaat? Een vliegende start.

“We proberen onze franchisenemers op dat vlak heel erg te ontzorgen”, verduidelijkt Nele. “Zowel wat betreft het offline gedeelte als de online communicatie. De winkelier is daar vrij in. Heeft hij zelf geen tijd voor zijn social media, dan doen wij het voor hem. Maar als hij het zelf in handen wil nemen, kan dat ook. Dat is een vorm van flexibiliteit die we in onze samenwerking met onze klanten willen bieden.” 

Luc Kuypers, uitbater SPAR Opitter

Voor de slagerij werken we met een veehouder in de buurt, ons versaanbod is dus écht lokaal.

Luc Kuypers, uitbater SPAR Opitter

Nummer honderd

Op het moment van de opening is SPAR Opitter de honderdste SPAR-winkel van Lambrechts. Wat maakt zijn zaak anders dan de andere? Luc: “Ik denk toch zeker aan ons versaanbod. En dan met name het vlees. Ik wil het aanbod eerst nog wat basic houden, maar het moet natuurlijk altijd vers, kwalitatief en lekker zijn. We werken daarom met een veehouder in de buurt, zodat het vlees ook niet van de andere kant van het land moet komen, maar écht lokaal is."

"Bij Lambrechts kunnen we daarnaast heel wat producten van de middenwinkel per kartonfractie bestellen”, vervolgt hij. “Dat maakt dat we voor een relatief kleine zaak – de winkeloppervlakte is zo’n 375 m² – toch een heel uitgebreid assortiment kunnen aanbieden.” 

“We hebben hier alle troeven van een grote supermarkt met het gemak van een buurtwinkel”, antwoordt ook Nele. “De grootste troef is uiteraard de slagerij. Maar zowel de moderne als de meer traditionele klant kan hier zijn boodschappen doen. Er zijn ruime openingsuren, de zaak is ook op zondag open, er is parking voor de deur en er is een online shop. Lambrechts faciliteert de webshop van SPAR Opitter, maar hij wordt volledig opgebouwd met de producten van Luc. Via SPARonline.be koop je dus ook zijn steak en zijn zelfbereide gerechten. 

“We hebben hier een belangrijke buurtverzorgende functie”, zegt Nele. “We zijn de enige buurtsuper in de omgeving. Dus elke klant moet hier voor alles terechtkunnen. Dat lukt  via een geslaagde combinatie tussen Luc zijn troeven en de kracht van Lambrechts. Die slaat aan en daar zijn we heel blij mee.”  

Nele Douce, marketingmanager van Lambrechts

We zijn de enige buurt super in de omgeving. Dus elke klant moet hier voor alles terechtkunnen.

Nele Douce, marketingmanager van Lambrechts

Ambitie

Waar wil Luc over een jaar staan? “Goh, ik wil dat de klanten tevreden zijn en graag naar de winkel komen”, antwoordt hij zonder veel na te denken. Luc zal in de voormiddag in zijn atelier staan, maar wil in de namiddag altijd in de winkel zijn. Ook zijn echtgenote Natacha zal op haar vrije momenten in de zaak helpen. “Je bent als zaakvoerders toch hét aanspreekpunt voor de klant. Door in de zaak aanwezig te zijn, laat je ook blijken dat je het waardeert dat ze bij jou komen winkelen.” 

Luc blikt in ieder geval tevreden terug. “De dagen voor de opening is de stress wel even binnengekomen. Ik heb nog openingen meegemaakt, maar nu was de verantwoordelijkheid een stuk groter. En ik wilde ook echt alles tot in de puntjes in orde hebben.”

Hard werken

“Voor ons is het project geslaagd als Luc zich hier in eerste instantie goed voelt”, vult Nele nog aan. “En als we hier een connectie met de klanten kunnen maken en een vaste waarde worden. Maar daar heb je minstens een jaar hard werk voor nodig.”  

Momenteel wil Luc zijn traiteuraanbod op punt krijgen. “Ik had niet verwacht dat er zo veel klanten zouden komen voor onze zelfbereide gerechten. Dus dat assortiment willen we nog verder uitbreiden. Het is nu kwestie van uit te zoeken wat de klant wil. Voorlopig lijken dat toch de klassieke gerechten zoals de vidé en spaghettisaus te zijn. Maar ook op onze souvlaki’s en vooral het gehakt ben ik wel trots. Iedereen die dat geproefd heeft, wil niets anders meer. Een goede slagerij begint dan ook altijd met goed gehakt.” 

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy