“Dit jaar hebben we twee kleine flesjes gelanceerd: een hazelnootdrink met chocoladesmaak en een amandeldrink met een vleugje vanille. Met die producten bereiken we nu ook de on-the-go markt, die voor ons nog wat een blind spot was”, vertelt Jolien Schelstraete, marketing manager van het Belgische Alpro-team.
Duurzame producten? Dan denken wij meteen aan het plantaardig assortiment van Alpro. Steeds meer wetenschappelijke studies wijzen uit dat plantaardige voeding bijdraagt aan de gezondheid van mens én planeet. Maar ook het bedrijf achter de producten draagt duurzaamheid hoog in het vaandel.
Positieve keuze
Alpro ziet het daglicht in 1980. Het komt eerst op de markt met een sojadrank. In 1995 volgen de plantaardige alternatieven voor yoghurt en later ook de desserts, ijskoffies en margarines. Ook naar ingrediënten toe groeit Alpro. In 2012 brengt het producten op basis van noten, en later een assortiment met haver op de markt.
“Maar we zijn ook geëvolueerd qua propositie”, vertelt Jasmien De Gussem, communication manager. “Vroeger kochten mensen onze producten omdat we iets ‘niet’ waren. Nu zijn we veel meer uitgegroeid tot een positieve keuze die én super lekker is én perfect past binnen een gezonde levensstijl én op een gunstige manier bijdraagt aan onze planeet.”
Iedereen kan een belangrijke bijdrage leveren aan het milieu door gewoonweg zijn of haar voedingspatroon aan te passen.
Alpro weet maar al te goed dat voeding een gigantische impact heeft op ons milieu. “30% van de wereldwijde CO2-uitstoot, 70% van het zoetwaterverbruik en 60% van de biodiversiteitskrimp in de laatste 40 jaar worden gelinkt aan landbouw en voedingsproductie. Maar dat gegeven kan je ook gunstig bekijken: iedereen kan een positieve bijdrage leveren aan het milieu door gewoonweg zijn of haar voedingspatroon aan te passen. En dat is precies waarom we zo inzetten op die shift naar meer plantaardige voeding”, vertelt Eva De Keyser, sustainable development manager van Alpro.
Net omdat we zoveel variatie aanbieden, tonen we dat plantaardig eten niet saai of eentonig is.
Plantaardige missie
Alpro heeft een bijzonder ruim aanbod van plantaardige producten. Denk maar aan de plantaardige drinks met en zonder een smaakje. In die tweede categorie innoveerde het met een nieuw formaat.
Binnen het assortiment van de plantaardige alternatieven voor yoghurt en desserts kwam er een innovatief hybride product bij. “De ‘Absolutely’ kan je puur eten als een dessert of combineren met granola en fruit. Momenteel zijn er twee varianten te verkrijgen, een op basis van kokosnoot en een andere op basis van haver.”
“Dit is slechts een kleine greep uit het zeer ruime assortiment van Alpro”, gaat Jolien enthousiast verder. “Maar net omdat we zoveel variatie bieden, tonen we dat iedereen voor plantaardig kan kiezen, op elk moment van de dag. En bewijzen we dat plantaardig eten zeker niet saai of eentonig moet zijn. Je kan er zelfs cocktails mee maken.”