Advies sociale partners rond duaal leren

3 min.

PMO
Personeel

Op de vergadering van 12 mei 2023 van het Sectoraal Partnerschap werd beslist om een advies uit te werken rond de impact van digitalisering in de handel én een aantal concrete aanbevelingen rond duaal leren te doen voor het onderwijs. 

Digitalisering zal een belangrijke impact hebben op de retail en de winkelbedienden. Het is onduidelijk of het aantal jobs in de retail zal verminderen en indien zo, of digitalisering hiervan de aanleiding zou zijn.

Maar het takenpakket en vooral de rol van de toekomstige winkelbediende zal sowieso behoorlijk wijzigen. Het aantal operationele en routinematige taken zal verminderen en plaats ruimen voor meer servicegerichte taken die meer toegevoegde waarde hebben voor de klant.

Een onderzoek van PXL Hogeschool Hasselt en PMO cvba wijst uit dat noodzakelijke attitudes zoals klantgerichtheid, digitale kennis, enz. volgens de werkgevers voldoende aanwezig zijn bij hun medewerkers. Maar zij maken zich zorgen over hoe in de toekomst andere noodzakelijke attitudes zoals flexibiliteit, leergierigheid, veerkracht en commercieel inzicht zich verder zullen ontwikkelen.

De sociale partners benadrukken hierbij dat het onderwijsdiploma hier geen bepalende rol zal in spelen. De ervaring van werkgevers uit de sector duidt eerder op de motivatiegraad bij beginnende medewerkers als doorslaggevend voor de slaagkansen om zich verder te ontwikkelen in de job. Mogelijk beschikken jongeren met een moeilijke schoolcarrière, die omwille van het cascadesysteem via een BSO- of TSO-opleiding in een systeem van alternerend leren zijn terechtgekomen, wél over een geschikte ‘hands-on-mentaliteit’ en dito attitudes om in de retail succesvol aan de slag te gaan. 

Duaal leren kan een belangrijke hefboom zijn om jongeren, die in een voltijds schoolstatuut sneller afhaken, alsnog de kans te geven om een diploma secundair onderwijs te halen en hierbij reeds een eerste beroepservaring op te doen.

Bedoeling van het sectoraal partnerschap is om samen met het onderwijs te bekijken hoe het duaal leren kan worden aangemoedigd en op welke manier het secundair onderwijs jonge mensen kan begeleiden om de attitudes, die noodzakelijk zijn om in de toekomst succesvol aan de slag te kunnen in de brede detailhandel, te versterken in de aangeboden en toekomstige opleidingen. 

Een eerste analyse vanuit het sectoraal partnerschap handel wijst uit dat er vandaag in het onderwijs - en dus ook in het duaal leren - nog sterk uitgegaan wordt van gedetailleerde trajecten en functiebeschrijvingen en minder aandacht besteed wordt aan competenties en attitudes.

De jobs in de handel veranderen zodanig, dat er wellicht moet nagedacht worden hoe het duaal leren meer op competenties en attitude gericht kan worden. Competenties zoals klantgerichtheid, leergierigheid, leervermogen, flexibiliteit, enz. zullen in de toekomst van de detailhandel van doorslaggevend belang zijn. Om alle kansen te grijpen en mee te evolueren, is het de overtuiging van de sociale partners dat er een meer generalistische aanpak in het duaal leren voor de handel nodig is.

Gerelateerde artikels

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Denk aan de jaarpremie in april

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy