Aantal foodspeciaalzaken daalt

3 min.

Speciaalzaak
SuperMAG

Buurtsuper.be maakte een analyse van de evolutie van foodspeciaalzaken van 2008 tot en met 2023*. Ondanks de globale en forse achteruitgang van het aantal speciaalzaken, valt het op dat sommige segmenten of winkeltypes het beter doen dan andere. Wat zijn de toekomstkansen voor kleinschalige speciaalzaken in onze erg competitieve foodmarkt?

Project voor speciaalzaken

Dit jaar lanceerde Buurtsuper.be een nieuw project voor speciaalzaken. Het doel? De deelnemers op een leuke manier ervaringen laten uitwisselen. Zin om ook een stevige dossier energie – en vooral veel inspiratie – te krijgen? Kom dan naar de netwerkavond voor speciaalzaken bij Alfa Fish op maandag 16 september 2024.

Netwerkavond speciaalzaken bij Alfa Fish

Daling van 30 tot 50%

Het aantal Vlaamse foodspeciaalzaken is de afgelopen 16 jaar tijd met 29% gedaald. Eind 2023 bedroeg dat aantal 7.326 (in 2008 waren er nog 10.296 winkels). De daling van het aantal winkels is vooral bij groente- en fruitzaken, bakkers, dieet- en reformwinkels, slagerijen en kaas- en viswinkels het grootst. Zij zagen hun aantal dalen met 30 tot meer dan 50%. 

“Vaak wordt er verwezen naar de concurrentie met supermarkten waar de consument efficiënt al zijn boodschappen onder één dak kan doen. Maar de achteruitgang heeft ook te maken met het gebrek aan een sense of urgency bij de zaakvoerders die zich onvoldoende aanpassen aan de manier waarop en de snelheid waarmee onze samenleving, de consument en de retail veranderen”, licht Luc Ardies toe.  

“Het containerbegrip ‘beleving’ wordt dan te pas en te onpas gebruikt om de kansen van fysieke winkels te duiden. Er is helaas geen alomvattende toverformule. Elk concept moet voor zichzelf een formule vinden om die ‘beleving’ in te vullen. One size doesn’t fit all, zegt professor Retail & Trade Marketing aan de Vlerick Business School Gino van Ossel hier ook over."

"Uiteraard heeft de lokale situatie (concurrentie, type consumenten …) een impact op het succes verhaal van een speciaalzaak. Maar dé bepalende factor is toch vooral de passie die de zaakvoerder uitstraalt.”  

Luc Ardies, Buurtsuper.be

Dé bepalende factor in het succes van een speciaalzaak is toch vooral de passie die de zaakvoerder uitstraalt.”

Luc Ardies, Buurtsuper.be

Groeipotentieel

Opvallend genoeg vormen bepaalde types van speciaalzaken de spreekwoordelijke uitzondering op de regel. Koffie- en theezaken (+88%!) en chocoladewinkels (+11%) zijn er als geen ander in geslaagd om het aantal winkels te verhogen. Maar er zijn ook groente- en fruitwinkels, slagerijen, bakkerijen … die succesvol blijven ondanks de algemene achteruitgang in hun sector. 

“Het vakkundige advies bij de koffie- of theekeuze heeft daar veel mee te maken”, vervolgt Luc Ardies. “En niet te vergeten het verhaal dat zaakvoerders en personeel bij het product brengen. Bovendien wordt het aanbod in dit soort zaken heel sterk uitgediept. Veel meer dan in de supermarkt. De klant voelt dus de behoefte om zich te laten leiden doorheen de verschillende variëteiten en herkomst van het product.” 

“Dit is een belangrijke meerwaarde en reden voor consumenten om zich over te geven aan het verhaal en de rol van de zaakvoerder als gids. Gelukkig is deze rol niet exclusief weggelegd voor koffie- en theezaken, maar kunnen tal van retailers zich hierdoor laten inspireren.”  

Over en voor speciaalzaken

Buurtsuper.be zocht naar schoolvoorbeelden in de sector en koppelde ze aan cijfers en evoluties. Deze best practices zijn speciaalzaken die bewijzen dat er wel degelijk een toekomst is weggelegd voor de sector. Vraag het volledige dossier ‘Toekomstkansen voor speciaalzaken in de foodretail’ op via info@buurtsuper.be

Dit jaar lanceerde Buurtsuper.be een specifiek project voor speciaalzaken. Het doel? De deelnemers op een leuke manier ervaringen laten uitwisselen. En hun zo  energie – en vooral veel inspiratie – geven om er weer volop tegenaan te gaan.  

Dit jaar organiseren we nog een tweetal netwerkavonden. Zin om nog aan te sluiten? Niet twijfelen! Neem contact op met aurelie.camps@buurtsuper.be of check alles via onderstaande link! 

Gerelateerde artikels

Duurzame vishandel met groeiambitie
Trainer Philippe helpt ondernemers praktisch optimaliseren
Op zoek naar jonge witte raven voor jouw buurtsuper

Actueel

"Buurtsupers ontzorgen met Superbuurt"
Geen vervanging voor gepensioneerde winkelbedienden
De tips van Spar Glabbeek

Zo word je Buurtsuper van het jaar

De tips van Spar Glabbeek

2 min.
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy