‘De Morgen’ onderzocht wie er voordeel doet bij de Oekraïne crisis. De supermarkten alleszins niet …
Prijzen van oliën en vetten, zuivelproducten, vis, brood en granen liggen meer dan tien procent hoger dan een jaar geleden.
De Nederlandse supermarktgigant Ahold Delhaize, ook actief in ons land en de Verenigde Staten, zag zijn omzet in het eerste halfjaar bijna twaalf procent stijgen tot 41,2 miljard euro. Maar daartegenover staan kosten die nog meer gestegen zijn. Gevolg: een daling van de winstmarge tot 3,4 procent. "De claim dat we meer rekenen dan nodig is, is onwaar, strookt niet met onze waarden en normen en is onzin", reageerde topman Frans Muller fel in de Nederlandse pers.
In ons land is de situatie voor de retailers nog moeilijker omdat met Colruyt, Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi heel wat prijsvechters met elkaar concurreren. Positief voor de klant: de supermarkten zullen de hogere prijzen niet zomaar doorrekenen. Maar dat zet ze wel onder druk. Zo zag Colruyt zijn beurswaarde op één jaar tijd met 42,3 procent dalen.
Het zijn vooral de grote mondiale voedingsbedrijven die profiteren: de omzet van The Coca-Cola Company steeg afgelopen kwartaal met twaalf procent. Dit zijn dan ook 'prijszetters', hun producten zijn zo gegeerd dat de klant er gerust wat meer geld voor wil neerleggen en dus moeten zij niet snoeien in hun marges.
Dat geldt niet voor de landbouwers. Zij onderhandelen jaarlijks hun tarieven en kunnen de hogere kosten pas met grote vertraging in rekening brengen.