Zes formules onder de loep

4 min.

Franchise
SuperMAG

Een franchisesamenwerking verbindt het beste van twee werelden: de rijke ervaring en het krachtige imago van de grote ketens in combinatie met het lokale en authentieke karakter van de zelfstandige buurtsuper. Hoe pakken de grootste franchisegevers in onze sector het aan? We zochten het uit.

Albert Heijn

Ann Maes, Head of Reputation vertelt dat Albert Heijn een sterke service combineert met een discountervaring aan de kassa. Volgens een recente GfK-consumentenstudie is Albert Heijn daardoor het meest geliefde supermarktmerk in Vlaanderen. “Drie dingen zijn daarin belangrijk: Hollandse prijzen, een verrassend assortiment en een persoonlijke service. Als klant hoef je dus niet te kiezen tussen service of prijs. Ook de franchisenemers kiezen heel bewust voor de beproefde succesformule van AH, gesteund door een ijzersterke organisatie. Dankzij onze efficiënte ondersteuning in logistiek en administratie nemen we veel zorg en last uit handen van onze ondernemers. Hierdoor kunnen zij meer tijd besteden aan hun medewerkers en klanten.” 

“Onze organisatiestructuur is bovendien vlak, je hebt een vaste account-manager en operationsmanager en de lokale directie is heel nabij en  aanspreekbaar. De ideale franchisenemer heeft dan ook een ijzersterk geloof in onze formule en kiest heel bewust voor dat bijzondere Albert Heijn-DNA.”  

“Ondernemers kiezen voor ons unieke DNA.”

“Ondernemers kiezen voor ons unieke DNA.”

Alvo

Bij Alvo zijn de supermarkteigenaars allemaal lid van de coöperatieve, ze spreken dus niet van klanten maar van leden. “Elk lid heeft evenveel aandelen in de coöperatieve, en is dus even belangrijk, ongeacht de grootte in m² of het zakencijfer”, vertel Jan Pelgrims, directeur van Alvo. “Het belangrijkste verschil met andere groepen is de graad van zelfstandigheid die wij onze leden bieden. Binnen onze slogan ‘Lekker vers en gezond in je buurt’, heeft elke ondernemer de mogelijkheid om eigen accenten toe te voegen. Daarbij komt een uniek samenwerkingsverband met de Colruyt Group en een zeer low cost structuur op de centrale, waardoor elke eurocent die binnenkomt, ook rechtmatig doorvloeit naar de aangesloten leden. Hierdoor kunnen wij veruit de hoogste bruto marge bieden in de sector.” 

In de relatie met de zelfstandige ondernemer is vooral eerlijkheid en respect voor het coöperatievegedachtegoed belangrijk. “We werken op de centrale heel goed samen met de aangesloten leden. De leden onderling hebben ook een uitstekende commerciële en zelfs vriendschappelijke relatie, waardoor we in staat zijn om mekaar sterker te maken.” De ideale Alvo-ondernemers zijn vakmensen pur sang die dagelijks met hun voeten in de business willen staan. “Heel belangrijk is ook een passie voor vers, omdat dat onze corebusiness is. Er onvoorwaardelijk zijn voor onze consument, dat is waarvoor we elke ochtend met de glimlach onze deuren openen!”  

“Veruit de hoogste  brutomarge van  de sector.”

“Veruit de hoogste brutomarge van de sector.”

Carrefour

“Carrefour heeft meer dan twintig jaar ervaring in België als franchisegever.  Onze franchisepartners genieten van een waaier aan voordelen”, vertelt Giosino Cornacchia, directeur Exploitatie Franchise. “Wij bieden commerciële en financiële ondersteuning bij de opstart van een winkel, of in geval van werken. Voortdurende begeleiding en opleidingen zijn ook een belangrijk onderdeel. De winstgevendheid van de winkels is een van onze drie  basisdoelstellingen. Onze partners genieten mee van schaalvoordelen."  

"Dat betekent goedkopere inkoopprijzen en grotere marges op de verkoop. Bovendien analyseren we onze winkelconcepten constant in functie van de behoeftes van onze klanten. Daarom hebben we eind vorig jaar twee vernieuwde winkelconcepten gelanceerd.” 

Carrefour wil ook dagelijks in contact blijven met zijn franchisenemers. Ze organiseren onder andere regionale meetings, overlegcomités, beurzen, een franchiseforum … opdat de franchisenemers elkaar regelmatig kunnen zien. “De franchisenemers zijn voor ons echte partners.  We noemen ze dan ook franchisepartners. Hun tevredenheid is voor ons uiterst belangrijk.”

“Meer dan 20 jaar  ervaring in België als  franchisegever.”

“Meer dan 20 jaar ervaring in België als franchisegever.”

Delhaize

Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver zag de laatste jaren een sterke  expansie van het netwerk van zelfstandige Delhaize-winkels, en dan vooral  bij de proximiteitswinkels zoals Delhaize Proxy en Shop&Go. Bij Delhaize  spreken ze trouwens niet van ‘franchisés’ maar van ‘affiliates’.

“Ze hebben  een vrij grote onafhankelijkheid”, vertelt Roel. “Uiteraard opereren ze onder het bekende Delhaize-merk en waken we over het sterke assortiment en onze uniforme kwaliteitsreputatie. Maar daarbinnen kunnen ze op het vlak van rekrutering, financieel beheer en lokale commerciële acties hun eigen beslissingen nemen. De combinatie van die twee principes maakt dit tot een sterke samenwerkingsformule.” 

In de relatie met hun affiliates staat vooral dialoog centraal. “We willen weten wat de noden en uitdagingen van onze ondernemers zijn. Maar wij kunnen ook leren van hun ervaringen in de winkel en met de lokale stakeholders. Dat is een win-winrelatie.” De ideale franchisenemer bij Delhaize is dan ook iemand met een unieke persoonlijkheid. “We zijn niet per se op zoek naar iemand met veel retailervaring. We zoeken wél mensen met een passie voor voeding, ondernemerschap én de klant.”

“Franchisenemers  met een unieke  persoonlijkheid.”

“Franchisenemers met een unieke persoonlijkheid.”

Lambrechts

“Lambrechts is een zelfstandig, gedreven familiebedrijf dat zich kenmerkt  door een sterke band met zijn klanten”, vertelt commercieel directeur Manu Suffeleers. “Wij zijn als geen ander verbonden met het DNA van de zelfstandige retailers. Dat komt omdat we ‘stroomopwaarts’ zijn gegroeid, vanuit de kleinere buurtwinkel naar de professionele buurtsupermarkt. Dat is een fundamenteel onderscheid met andere ketens die vanuit hun hyper- en regiosupermarkten modellen op kleinere schaal in de markt hebben gezet. Al van bij de opstart van de SPAR-formule in 1985 is een open en eerlijke communicatie, waarbij we samen beslissen hoe we de uitdagingen aanpakken, een belangrijk uitgangspunt.”

Lambrechts heeft voor elk type ondernemer een oplossing. “Of het nu gaat om een dorps- of wijksuperette, een grotere buurtsupermarkt, een city centre store of een petrol-shop. We kunnen met ons team winkelprojecten opstarten van nul en een sleutel-op-de-deuroplossing afleveren. Of we kunnen in overleg met de klant zijn bestaande infrastructuur hertekenen. Een verplichte tabula rasa kennen we  niet, maar een bepaalde vorm van ontwikkeling en modernisering moet er steevast zijn. De consument verwacht dat gewoonweg.” 

"Stroomopwaarts gegroeid vanuit de  kleinere buurtwinkel naar de professionele buurtsupermarkt.”

"Stroomopwaarts gegroeid vanuit de kleinere buurtwinkel naar de professionele buurtsupermarkt.”

Spar-Colruyt Group

Op de vraag wat de franchiseformule van Retail Partners Colruyt Group anders maakt dan andere groepen, verwijst afdelingschef Business Development Wim Van Remoortel naar hun unieke  partnership: “Daarbij ondernemen we samen vanuit een waarde-gedreven en klantgericht partnership. Wij ontzorgen onze  franchisenemers zoveel mogelijk en geven advies en opleiding  waar nodig. Zo kan de ondernemer zich 100% focussen op datgene wat belangrijk is: zijn medewerkers, zijn klanten en hoe hij lokaal het verschil kan maken.” 

“Hét belangrijkste in de relatie met de franchisenemers is respectvol samenwerken vanuit een gezamenlijke ambitie. Eén plus één is voor ons altijd drie.” De ideale franchisenemer bij de Spar-Colruyt Group is dan ook ondernemend, klantgericht, met een passie voor eten gekoppeld aan een sterk peoplemanagement.   

“Eén plus één is voor ons altijd drie.”

“Eén plus één is voor ons altijd drie.”

Bestel de Quick Scan Franchise

Bestel de Quick Scan Franchise

We raden zowel kandidaat-franchisenemers als gevestigde franchisenemers, die voorstellen krijgen van de franchisegever om hun contract te verlengen, aan om hun contract laten analyseren alvorens het te tekenen of het al dan niet stilzwijgend te laten verlengen.

Dat kan via onze ‘Quick Scan’ die wij met een gespecialiseerd advocatenkantoor op maat voor jou samenstellen. Bij een Quick Scan wordt het ontwerp-franchisecontract onderzocht op 10 mogelijke struikelblokken. 

Buurtsuper.be-leden kunnen de ‘Quick Scan’ bestellen voor slechts € 250 (€ 750 voor niet-leden).

Vraag je Quick Scan aan
Jouw franchisecontract in 10 stappen ontleed

Gerelateerde artikels

Zeg niet zo maar tomaat tegen een Stoffels tomaat
SuperMAG oktober

'Lekker Belgisch'

SuperMAG oktober

2 min.
Veronique, onze expert voedselveiligheid

Actueel

Zeg niet zo maar tomaat tegen een Stoffels tomaat
En daar komt de ecoscore!
Buurtwinkels bezorgd over prijsstijgingen
cover-supermag-okt-2021-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy