Bij Alvo zijn de supermarkteigenaars allemaal lid van de coöperatieve, ze spreken dus niet van klanten maar van leden. “Elk lid heeft evenveel aandelen in de coöperatieve, en is dus even belangrijk, ongeacht de grootte in m² of het zakencijfer”, vertel Jan Pelgrims, directeur van Alvo. “Het belangrijkste verschil met andere groepen is de graad van zelfstandigheid die wij onze leden bieden. Binnen onze slogan ‘Lekker vers en gezond in je buurt’, heeft elke ondernemer de mogelijkheid om eigen accenten toe te voegen. Daarbij komt een uniek samenwerkingsverband met de Colruyt Group en een zeer low cost structuur op de centrale, waardoor elke eurocent die binnenkomt, ook rechtmatig doorvloeit naar de aangesloten leden. Hierdoor kunnen wij veruit de hoogste bruto marge bieden in de sector.”
In de relatie met de zelfstandige ondernemer is vooral eerlijkheid en respect voor het coöperatievegedachtegoed belangrijk. “We werken op de centrale heel goed samen met de aangesloten leden. De leden onderling hebben ook een uitstekende commerciële en zelfs vriendschappelijke relatie, waardoor we in staat zijn om mekaar sterker te maken.” De ideale Alvo-ondernemers zijn vakmensen pur sang die dagelijks met hun voeten in de business willen staan. “Heel belangrijk is ook een passie voor vers, omdat dat onze corebusiness is. Er onvoorwaardelijk zijn voor onze consument, dat is waarvoor we elke ochtend met de glimlach onze deuren openen!”