Zelfstandige supermarkten slaan alarm: “Prijzen zijn te laag!”

3 min.

Rentabiliteit
Belangenbehartiging

Afgelopen vrijdag en zaterdag namen enkele media onze reactie over de (te lage) supermarktprijzen over. We vatten ze voor u samen. 

Het is een opmerkelijke boodschap die Luc Ardies van Buurtsuper.be de wereld instuurt: “Belgische supermarktprijzen zijn vandaag te laag.” Hij wijst erop dat de prijzen in de Belgische supermarkten dit jaar met slechts 1,8% zijn gestegen, terwijl ze in Frankrijk met 6% omhoog gingen.

De oorzaak: concurrentie op het scherp van de snee. Supermarkten hebben schrik om klanten te verliezen, houden daarom de prijzen laag en halen 19,2% van hun omzet uit promoties, blijkt uit cijfers van NielsenIQ. De rivaliteit tussen uitdager Albert Heijn en marktleider Colruyt doet daar nog een schepje bovenop.

Waarnemers zijn het erover eens dat deze situatie op termijn onhoudbaar is. Foodretailers kunnen de stijgende kosten voor grondstoffen, energie en transport onvoldoende doorrekenen. Buurtsuper.be berekende dat de handelsmarge van zelfstandige supermarkten op 6 jaar tijd met 3,3% zakte als gevolg van promotie- en prijsdruk, terwijl de energiekosten verdrievoudigd zijn.

“De Belgische consument betaalt niet langer een realistische prijs,” concludeert Ardies. “Het is een taboe om vandaag te roepen dat onze supermarktprijzen te laag zijn, want de dalende koopkracht treft niet langer enkel de lagere inkomensklasse. Supermarkten en andere voedingsbedrijven hebben nochtans, nu meer dan ooit, extra marge nodig. Niet alleen huidige energiekosten moeten betaald worden, er moet ook dringend geïnvesteerd worden in alternatieve en duurzame energiewinning omdat, ook na de oorlog in Oekraïne, fossiele brandstoffen onbetaalbaar zullen blijven.”

In De Morgen van het weekend gaat Professor Gino Van Ossel verder door op dit thema. Supermarkten worden geconfronteerd met hogere voedingsprijzen én hogere kosten, onder meer voor personeel. Tegelijk zijn ze verwikkeld in een stevige concurrentieslag om de klant. Bovendien willen ze inzetten op duurzaamheid.

Gino Van Ossel: "De volgende maanden wordt een echte prijzenslag om de klant naar de winkel te lokken. Colruyt, Lidl en Aldi zullen marktaandeel heroveren ten koste van Carrefour en Delhaize, die het meer moeten hebben van hun uitgebreid aanbod aan producten en hun mooiere inrichting. Maar winnaars zijn er in deze tijden sowieso niet: alle retailers zien hun winstmarges stevig dalen. Het is een kwestie van overleven." 

Bron: Retail Detail en De Morgen

Lees onze integrale reactie via de link hieronder. 

Gerelateerde artikels

Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Nieuwe franchisewet beschermt zelfstandige supermarkten tegen onevenwichtige contracten
Studenten en werkgevers eisen verankering 600 uur studentenarbeid

Actueel

Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van bookU
Vanaf 2025 verplichting om zonnepanelen te plaatsen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy