“Gesloten wegens onvoorziene omstandigheden”, zo meldde een papier op de deur van Spar Meesters in Genk afgelopen dinsdag en zondag vanaf 14 uur. “Er was niet voldoende personeel, dus ik kon niet anders”, getuigt zaakvoerster Nathalie Meesters. "Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Personeel dat vertrekt krijgen we niet meer vervangen."
"Het is elke dag een waanzinnig moeilijke klus om de uurroosters gevuld te krijgen”, zegt ook Wouter Verhoeven van supermarktketen Alvo. “Ik denk dat we per winkel een drietal openstaande vacatures hebben. Gelukkig kunnen we rekenen op een hele hoop gemotiveerde studenten en flexi-jobbers.”
Luc Ardies van Buurtsuper.be erkent het probleem: “Niet alleen in de retail is er een structureel personeelstekort, maar die vaststelling helpt uiteraard onze supermarktuitbaters geen meter vooruit. Het enige wat werkgevers kunnen doen om de schade te beperken is bijkomend investeren in hun HR-beleid."
Volgens hem is de beste aanwerving je gemotiveerde medewerkers behouden. Hiervoor geldt het inmiddels bekende ABC-principe: "Geef ze - binnen een bepaald kader - ‘Autonomie’ om hun eigen ding te doen, zorg ervoor dat ze zich ‘Betrokken’ voelen bij doelstelling van het bedrijf en ‘Binding’ hebben met de collega’s en baas (toffe werksfeer!) en tenslotte dat ze hun ‘Competenties’ continu kunnen verbeteren door opleiding."
“Dit is de reden waarom we destijds PMO hebben opgericht en vandaag opleidingen voor leidinggevenden kunnen aanbieden tegen aantrekkelijke voorwaarden”, aldus Luc Ardies.
Bron: Het Belang van Limburg