The Retail Factory, dat bezoekersdata in steden en winkelparken verzamelt, telt in de Vlaamse centrumsteden nog altijd 28 procent minder passanten dan voor de coronacrisis. In de retailparken en baanwinkels buiten de stad bedraagt de terugval nog maar 7 procent. Ondernemers bevestigen de trend.
"De drempel om het openbaar vervoer te nemen of in een drukke winkelstraat te wandelen is hoog", zegt Luc Van Rompaey van The Retail Factory. "Mensen verkiezen baanwinkels waar ze met de wagen en in de eigen bubbel naartoe kunnen."
Gerard Zandbergen, de CEO van Locatus, dat winkeltrends in Nederland en België in kaart brengt, omschrijft de psychologie van shoppers als ‘gevoelsdrukte’. "Mede door de afstandsregels hebben mensen het gevoel dat het in de stad al veel drukker is, terwijl we nog niet op het niveau van voor corona zitten."
Ook de afwezigheid van toeristen speelt in het nadeel van de steden. Niemand twijfelt eraan dat de coronacrisis blijvende sporen zal nalaten in de steden. Van Rompaey spreekt dan ook over een ‘nieuw tijdperk’, waarin beleving, de integratie met e-commerce en aantrekkelijke straten onontbeerlijk zijn om nog klanten aan te trekken.
"Tegelijk zullen minder winkels overblijven dan vroeger. Die daling is al ruim tien jaar bezig, maar versnelt door corona", zegt ook Zandbergen.