Welkom prijzenslag


Trends & innovaties

De coronacrisis duwde de prijzen even omhoog, maar sinds vorige zomer neemt de concurrentie tussen de supermarkten steeds hardere vormen aan. 

De prijzen van Colruyt en Albert Heijn zijn al meer dan 10 % goedkoper dan het gemiddelde. Het is er nu zelfs goedkoper winkelen dan voor corona. Colruyt zet zijn laagsteprijsgarantie opnieuw in de verf.

De cijfers zijn gebaseerd op data van het onderzoeksbureau Daltix. Colruyt Group kocht vorig jaar de meerderheid van Daltix. Het bedrijf opereert onafhankelijk en verkoopt zijn data niet alleen aan Colruyt, maar ook aan andere retailers en leveranciers zoals Dr. Oetker en Henkel. Het bedrijf verzamelt dagelijks, onder meer, de prijzen en promoties van alle supermarkten die in België actief zijn met een webshop. Aldi en Lidl hebben geen webshop voor boodschappen en zijn daardoor niet opgenomen in deze analyse.

"Behalve de prijsverschillen hebben we ook de prijsevolutie onderzocht”, zegt Alexander De Lancker, een van de oprichters van Daltix. “Consumenten hebben vorig jaar door het promotieverbod (ingevoerd door de federale regering om paniekaankopen in de supermarkten tegen te gaan, nvdr) in maart en april tijdelijk meer betaald. Maar na de zomer is het algemene prijsniveau gezakt."

"Bij de aanvang van 2021 kon je ook duidelijk zien dat veel retailers hun prijzen licht verhoogden. Dat is een weerkerend fenomeen en komt door de jaarlijkse onderhandelingen met leveranciers die de inflatie doorrekenen. Die prijsverhogingen worden meestal deels teruggedraaid naarmate het jaar vordert. Het is wel opvallend dat bijvoorbeeld Colruyt nu gemiddeld 1,6 % goedkoper is dan voor de coronacrisis.”

Colruyt verloor het afgelopen jaar marktaandeel, voornamelijk doordat grote klanten, zoals nachtwinkeluitbaters niet of minder open waren en doordat consumenten meer naar kleinere buurtwinkels trokken. Om marktaandeel terug te winnen zette Colruyt agressiever in op de prijs, maar het wordt op de huid gezeten door Albert Heijn.

“De prijsverschillen van die twee met de rest van de sector zijn in 2021 groter geworden”, vertelt De Lancker. “Zeker het verschil met de buurtwinkelformules loopt op. Uit onze data blijkt ook een heel opvallende strategie van Carrefour. De hypermarkten duiken onder de prijzen van Delhaize en zijn de goedkoopste winkels na Colruyt en Albert Heijn. Maar hun buurtwinkels doen dan weer niet mee met de prijzenslag. In Brussel maken ze zelfs geen onderscheid meer tussen Carrefour Express en de wat grotere Market-formule.”

 

Gerelateerde artikels

Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.
De bakstenen winkel herrijst

Retailexpert Els Breugelmans ziet geen Apocalyps

De bakstenen winkel herrijst

3 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy