Vrees voor post-corona taksen

4 min.

Rentabiliteit
Trends & innovaties

De aankopen van voeding en drank over de grens zijn op tien jaar tijd gestegen van 470 naar 640 miljoen euro. Belgen wonen niet ver van de grens, waardoor de afgelopen jaren diverse taksen een heleboel producten in onze supermarkten duurder werden dan in onze buurlanden. Fevia, de federatie van de voedingsindustrie, wil daarom de regering - op zoek naar extra inkomsten door alle corona-uitgaven – waarschuwen om geen extra taksen in te voeren.

“Het grensshoppen van voeding en drank neemt elk jaar grotere proporties aan, in 2019 al zeker 640 miljoen euro”, beklemtoont Fevia-woordvoerder Nicholas Courant aan Het Nieuwsblad. 2020 is door het coronavirus - én het sluiten van de grenzen - een erg atypisch jaar. “Maar tegelijk bewijzen de cijfers dat het voor veel Belgen echt wel een vastgeroeste gewoonte is geworden om een deel van hun inkopen over de grens te doen.”

Zodra na de eerste golf de grenzen weer opengingen, stegen de grensaankopen met bijna 100 miljoen euro. Dat berekenden de sociale partners in de voedingssector, verenigd in de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB). Fevia gaat ervan uit dat door corona uitzonderlijk 250 miljoen euro aan aankopen in België plaatsvonden, die anders in onze buurlanden waren gebeurd.

De onderzoekers stelden in hun studie ook vast dat alle alcoholische dranken in Luxemburg en Duitsland goedkoper zijn, wijn is beterkoop in Frankrijk en frisdrank in Luxemburg en Frankrijk.

De CRB beklemtoont bovendien dat niet alleen supermarkten verliezen aan het grensshoppen. “Als de consument in een omliggend land aan drankenshopping doet, combineert hij dat met andere aankopen, horecabezoeken of toerisme.” Wat indirect in ons land voor minder werkgelegenheid zorgt én minder inkomsten voor de overheid. “Anderzijds komen de verpakkingen in de Belgische afvalstromen terecht.”

Fevia en de sociale partners van de voedingssector vragen aan de regering een grondige studie van het fenomeen.

Gerelateerde artikels

Voedingsprijzen stijgen

Pas stabilisatie in voorjaar 2022

Voedingsprijzen stijgen

3 min.
Age-friendly buurt heeft nood aan age-friendly buurtsuper
Boodschappen doen in het ‘Nieuwe Normaal’

Actueel

Zeg niet zo maar tomaat tegen een Stoffels tomaat
En daar komt de ecoscore!
Buurtwinkels bezorgd over prijsstijgingen
cover-supermag-okt-2021-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy