De klassieke supermarkten, die steeds meer inzetten op online winkelen, stuwen de opmars van de Belgische e-commercesector. Dat staat vandaag in de De Standaard.
Nadat er in 2020, door corona en door de sluiting van de fysieke winkels, een ongezien aantal (20.000) nieuwe webshops was gelanceerd in België, knoopte de e-commercesector vorig jaar opnieuw aan met de groei van voor de pandemie.
In 2021 kwamen er 8.500 webwinkels bij (+17,56 %), waardoor ons land vandaag 56.642 onlinehandelaars telt, blijkt uit de nieuwe E-commerce Barometer van de Belgische sectororganisatie Safeshops.be.
'Er werd gevreesd dat er op de groeispurt van 2020 (+65 %, red.) een terugval zou volgen, maar dat blijkt niet het geval', zegt directeur Greet Dekocker. 'De trend naar online winkelen zet zich door. De consumenten hebben hun angst overwonnen en een nieuwe gewoonte gecreeerd.'
Ook het aantal transacties (150 miljoen) en de omzet van de Belgische webshops groeiden vorig jaar spectaculair, met respectievelijk 40 en 33 %. Allemaal samen verkochten de Belgische onlinewinkels voor 11,7 miljard euro, blijkt uit de Barometer, die zich baseert op de gegevens van betalingsdiensten als Mollie of Europabank.
'Die slaan alleen op de omzet die werd gerealiseerd door de eigen webshop', zegt Dekocker. 'Wat de Belgische bedrijven via buitenlandse marktplaatsen, zoals Bol.com of Amazon, verkopen, wordt niet meegeteld.'
De gekende pakjes maken maar 63 % van het aantal transacties uit. De rest zijn online aankopen van diensten, reizen of tickets voor concerten of evenementen. Die laatste sector is na corona nog lang niet op kruissnelheid.
De meest uitgesproken groei zit in de voedingssector. 'Naast afhaaldiensten of takeaways bij restaurants is de klassieke retail, zoals Delhaize, uit de startblokken geschoten. Onder impuls van bedrijven als HelloFresh zetten ze duidelijk in op de thuislevering van voeding en takeaway.'