We lazen heel wat analyses en reacties in de pers op de aankondiging van Delhaize om al haar eigen winkel te verzelfstandigen. Dit is wat Buurtsuper.be bij monde van Luc Ardies liet optekenen.
Logische zet
Zowel Van Ossel als Luc Ardies van Buurtsuper.be spreken van een logische zet. “We moeten ook onthouden dat van de 800 Delhaize-winkels er nu nog maar een minderheid, 128 om precies te zijn, in eigen beheer waren. In een markt die zo concurrentieel en zo oververzadigd is, moet je de rendabiliteit vergroten. Als duidelijk wordt dat dat in de reguliere winkels niet lukt maar wel in de franchise, is dat een logische keuze. Ook andere retailers zoals Albert Heijn en Jumbo lieten eerder al verstaan dat de verdere uitbreidingen via franchise zou gebeuren”, zegt Ardies.
Want die zelfstandige uitbaters presteren nu eenmaal beter. En dat heeft verschillende redenen. “We weten uit onderzoek dat de tevredenheid in verzelfstandigde winkels daarom ook groter is. En dat heeft alles te maken met ‘de baas’. Die is in de eigen zaak aanwezig, is meer verankerd in de regio en kent de verzuchtingen op de werkvloer. Hij werkt ook voor zijn eigen portemonnee: is hij geen goede uitbater, dan gaat hij failliet en verliest hij zijn zaak. Door de band genomen is de tevredenheid in dergelijke retailzaken dus hoger. Ardies wijst er op dat de franchisenemers hun eigenheid veel meer zouden moeten uitspelen. “De sterkte van de formule zit net in die eigenheid. Klanten appreciëren dat.”
“Delhaize moet waken over rendabiliteit verzelfstandigde winkels”
Luc Ardies van Buurtsuper.be zag de trend tot verzelfstandiging de voorbije tien jaar groeien. “Franchise is hét businessmodel van de toekomst: je hebt enerzijds de schaalgrootte van internationale marktspelers die maken dat de winkels een competitief prijzenbeleid kunnen voeren, anderzijds de lokale verankering en het ondernemerschap van de familiale buurtsupers die zich maximaal kunnen afstemmen op de plaatselijke noden van de consument.”
Bij de zelfstandige supermarkten is de handelsmarge en de nettowinst echter systematisch gedaald, zegt Buurtsuper. “Dit heeft veel te maken met de verzadiging van het Belgische supermarktlandschap en de hypercompetitiviteit die daardoor ontstaat. Aangezien aankoop- en verkoopprijzen centraal worden bepaald, heeft de lokale ondernemer weinig mogelijkheden om die winstgevendheid te sturen. In die context is er een grote verantwoordelijkheid voor de centrale om te blijven waken over de rendabiliteit van de te verkopen en verzelfstandigen winkels.”
Wat ga je als klant merken?
Tot nog toe zijn veruit de meeste Delhaize-filialen op zondag dicht en in de week open tot 20 uur (21 uur op vrijdag). De zelfstandige AD’s en Proxy’s zijn doorgaans open op zondagvoormiddag en gaan pas opnieuw open op maandagmiddag; ’s avonds sluiten de meeste een (half) uurtje vroeger. “Ik acht de kans zeer groot dat zelfstandigen die een filiaal overnemen, ook op zondagochtend zullen openen. Nu meer en meer bakkers en slagers op zondag sluiten, draaien de brood- en vleesafdeling van onze leden op volle toeren”, aldus Luc Ardies.
“Die ‘flexibiliteit’ van de zelfstandigen slaat niet enkel op de zondagen, maar ook op het assortiment. Dat is de laatste jaren meer en meer de nadruk gaan leggen op verse en lokale producten”, zegt Ardies. Daar komt nog bij dat flink wat uitbaters een achtergrond of opleiding hebben in de voedingssfeer, wat je ziet aan het soms enorme aanbod kant-en-klare maaltijden, verse soepen enzovoort. Dat ze daar ook een (iets) betere winstmarge op hebben dan op de producten die ze bij Delhaize zelf inkopen, is mooi meegenomen.”
Bron: nieuwsblad.be
Delhaize moet waken over rendabiliteit verzelfstandigde winkels, waarschuwt Buurtsuper.be
Zelfstandige supermarkten zijn succesvoller "omwille van hun ondernemerschap en lokale verankering", zegt Buurtsuper.be. De organisatie voor zelfstandige supermarkten waarschuwt wel dat Delhaize er zal voor moeten zorgen dat "de overgenomen winkels rendabel blijven".
De warenhuisketen maakte dinsdagochtend tijdens een bijzondere ondernemingsraad bekend dat het al zijn 128 supermarkten in eigen beheer in ons land gaat verzelfstandigen. Luc Ardies van Buurtsuper.be zag de trend tot verzelfstandiging de voorbije tien jaar groeien. "Franchise is hét businessmodel van de toekomst: je hebt enerzijds de schaalgrootte van internationale marktspelers die maken dat de winkels een competitief prijzenbeleid kunnen voeren, anderzijds de lokale verankering en het ondernemerschap van de familiale buurtsupers die zich maximaal kunnen afstemmen op de plaatselijke noden van de consument."
Bij de zelfstandige supermarkten is de handelsmarge en de nettowinst echter systematisch gedaald, zegt Buurtsuper ook. "Dit heeft veel te maken met de verzadiging van het Belgische supermarktlandschap en de hypercompetitiviteit die daardoor ontstaat. Aangezien aankoop- en verkoopprijzen centraal worden bepaald, heeft de lokale ondernemer weinig mogelijkheden om die winstgevendheid te sturen. In die context is er een grote verantwoordelijkheid voor de centrale om te blijven waken over de rendabiliteit van de te verkopen en verzelfstandigen winkels."
Bron: Belga
Verzelfstandiging van 128 Delhaize-vestigingen komt eraan
De openingsuren van winkels worden in ons land bij wet geregeld. De economische wetgeving verplicht handelaars wekelijks minstens één keer 24 uur ononderbroken de deuren te sluiten. Voorts moeten winkels 's avonds ten laatste om 20 uur sluiten, behalve op vrijdagen of aan de vooravond van een feestdag, dan kan het tot 21 uur.
Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Tot nog toe zijn de meeste Delhaize-filialen op zondag dicht en in de week open tot 20u, 21u op vrijdag. De zelfstandige AD's en Proxy's zijn doorgaans open op zondagvoormiddag en gaan pas opnieuw open op maandagmiddag, maar sluiten in de week meestal vroeger dan filialen. Ik acht de kans zeer groot dat zelfstandigen die een filiaal overnemen, ook op zondagochtend zullen openen.”
De zelfstandige winkels zagen hun marktaandeel de voorbije jaren gestaag stijgen. Dankzij hun sterke lokale verankering en hun flexibiliteit in hun operaties kunnen zij zich steeds snel en met succes aanpassen aan veranderende behoeftes. “Die 'flexibiliteit' van de zelfstandigen slaat niet enkel op de openingsuren en de zondagen, maar ook op het assortiment. Dat is de laatste jaren meer en meer de nadruk gaan leggen op verse en lokale producten”, zegt Ardies.
Daar komt nog bij dat flink wat uitbaters een achtergrond of opleiding hebben in de voedingssfeer, wat je ziet aan het soms enorme aanbod kant-en-klare maaltijden, verse soepen enzovoort. Dat ze daar ook een (iets) betere winstmarge op hebben dan op de producten die ze bij Delhaize zelf inkopen, is mooi meegenomen.
Bron: Gazet van Antwerpen
Hoe moet het verder met Delhaize?
“Het is een trend, franchise is hét businessmodel van de toekomst”, zegt Luc Ardies, CEO van Buurtsuper.be. “Je profiteert enerzijds van de schaalgrootte van internationale marktspelers die maken dat de winkels een competitief prijzenbeleid kunnen voeren. En anderzijds kunnen lokale buurtsupers zich maximaal afstemmen op de wensen van de plaatselijke consument, dat verschilt van regio tot regio, zelfs binnen Limburg.”
De afgelopen jaren is de handelsmarge en nettowinst bij zelfstandige supermarkten echter systematisch gedaald. Het Belgische supermarktlandschap is verzadigd, er speelt forse concurentie. “Aankoop- en verkoopprijzen worden centraal bepaald, de lokale ondernemer heeft zelf weinig mogelijkheden om die winstgevendheid te sturen. Delhaize moet ervoor zorgen dat de verkooppunten die ze in franchise geeft ook winstgevend kunnen zijn”, vindt Ardies.
“128 winkels zijn er wel veel om ineens in de markt te zetten”, erkent Hans D’Haese, analist bij ING-bank. “Maar voor groepen die gespecialiseerd zijn in het uitbaten van supermarkten is het een opportuniteit om er verschillende over te nemen en synergievoordelen te creëren. Overnemers zijn ongetwijfeld te vinden, de vraag is of ze voor alle winkels te vinden zijn.”
“Want het gaat om filialen met een eigen structuur en cultuur, die exploiteren is anders dan de bedrijfsstructuur en -cultuur in een AD-Dehaize”, vult Luc Ardies aan. Dat een andere supermarktgroep Delhaize-filialen inpikt, achten de experts zo goed als onmogelijk. “Er is een machtsstrijd tussen die groepen. Ze zullen nog liever een winkelpunt compleet sluiten dan het aan de concurrentie te gunnen”, stelt Ardies.
Bron: Het Belang van Limburg