Veiliger en slimmer cashmanagement

5 min.

SuperMAG

's Avonds naar de bank om je cash geld te droppen? Die tijd is voorbij als het van Loomis afhangt. Met haar SafePoint-systeem biedt deze geldtransporteur een veilige en complete oplossing voor het beheer van cash in je winkel. We spraken met Luc Delys, CEO-Country President en Ellen Van Berlamont, Sales & Marketing Director van Loomis Belgium.

Loomis kent een lange geschiedenis die teruggaat tot de postkoetsen in de Verenigde Staten? 

Luc Delys: “Inderdaad, Loomis bestaat al bijna 100 jaar en heeft altijd een sleutelrol gespeeld in de geldmarkt. Officieel zijn we nu gevestigd in Zweden. In België zijn we al zes jaar actief. Loomis Belgium is gespecialiseerd in het vervoer en beheer van cash, edele metalen en waardevolle objecten. Daarnaast bieden we ook diensten aan om cash betaalmiddelen te beheren, voornamelijk voor de retailmarkt.” 

Evolueren we dan naar een digitale en dus cashloze maatschappij? 

Luc Delys: “Zweden was op weg om het eerste cashloze land van de wereld te worden, maar daar zie je nu een omgekeerde beweging. Waarom? Je hebt een beter zicht op je uitgaven als je cash betaalt. Bovendien mag je niet vergeten dat er een groep mensen geen of moeilijke toegang heeft tot elektronische betaal-middelen. We zijn er dus van overtuigd dat cash de komende jaren nog niet zal verdwijnen.” 

Cashmanagement, is dat niet eerder iets voor grotere bedrijven en retailers? 

Luc Delys: “Neen, zeker niet. De retailmarkt – met voornamelijk de franchisenemers en zelfstandige ondernemers – is een belangrijke groeimarkt voor ons. Omdat daar nog de meeste circulatie is van cash en munten en omdat we zien dat zij er het meeste nadeel van ondervinden dat banken kun kantoren sluiten. We werken uiteraard ook voor grotere retailers en banken. Maar we maken ons sterk  
dat we voor iedereen de juiste oplossing kunnen bieden.” 

Luc Delys, CEO-Country President Loomis Belgium

We zijn ervan overtuigd dat cash de komende jaren nog niet zal verdwijnen.

Luc Delys, CEO-Country President Loomis Belgium

Welke oplossingen bieden jullie dan voor franchisenemers en zelfstandige ondernemers? 

Ellen Van Berlamont: “Het meest bekend zijn onze ATM-automaten of geldautomaten waar je cash geld kan afhalen. Die verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld en je merkt dat banken die service ook beginnen af te stoten. We werken hiervoor samen met bedrijven of steden en gemeentes. Loomis wil er graag mee voor zorgen dat cash bereikbaar blijft voor iedereen. Maar nog belangrijker voor de retailmarkt zijn onze ‘SafePoint’-oplossingen waarbij we onze klanten volledig ontzorgen op vlak van cash.”

Welke voordelen biedt het SafePoint-systeem? 

Ellen Van Berlamont: “In plaats van cash geld op het einde van de dag naar de bank te moeten brengen – met alle risico’s van dien – kan de retailer of één van zijn medewerkers het in onze SafePoint-kluis storten. Die installeren we in het kantoor of op een veilige plek in de winkel. Vanaf dan is het volledige bedrag dat in de kluis zit veilig én verzekerd. De SafePoint-kluis telt één tot vijf biljetten per seconde en detecteert meteen vals geld. Een enorme tijdswinst dus. Bovendien zorgen we ervoor dat het geld de dag erna al op de rekening staat, wat ook een positief effect heeft op de cashflow.”  

"We krijgen een melding als de SafePoint-kluis voor 80% vol zit. Het geldtransport wordt dan ingepland en de retailer krijgt een melding. Als we het geld ophalen bij de retailer kunnen we trouwens ook biljetten van vijf of tien euro of muntjes leveren. Alles kan in één transport geregeld worden.” 

Ellen Van Berlamont, Sales & Marketing Director Loomis Belgium

In plaats van cash geld op het einde van de dag naar de bank te moeten brengen kan de retailer dit veilig in onze SafePoint-kluis storten.

Ellen Van Berlamont, Sales & Marketing Director Loomis Belgium

Wat moet er bij de klant technisch aanwezig zijn om een SafePoint-kluis te installeren?  

Ellen Van Berlamont: “We hebben enkel drie stopcontacten nodig. Een internetaansluiting is niet vereist aangezien we met 4G werken. We vragen ook dat er in de ruimte waar de Safe-Point-kluis staat eventueel een camera hangt die geconnecteerd is met een alarmcentrale. De ruimte moet ook afsluitbaar zijn van binnen-uit. Als er ramen zijn, vragen we ook dat er een gordijn of folie is zodat onze geldtransporteurs in alle rust de kluis kunnen leegmaken."

"We zorgen er uiteraard voor dat de kluis voldoende beveiligd is. Onze mensen zijn trouwens de enigen die aan het geld in het SafePoint-systeem kunnen. Dat communiceren we ook met affiches en dergelijke zodat iedereen perfect op de hoogte is. We doen altijd een plaatsbezoek op voorhand met een risk assessment en we helpen de klant graag verder als hij bijvoorbeeld een camera wil installeren. We hebben verschillende partners die daarvoor kunnen zorgen.” 

Luc Delys: “Wanneer een klant met ons wil samenwerken, zorgen we ervoor dat die zo snel mogelijk kan opstarten. Het kleine model van de SafePoint-kluis installeren en activeren we binnen twee tot drie weken. Bij het grotere model is dat vier tot zes weken, maar dat wordt wel minder gebruikt.”

Een SafePoint-kluis werkt met 4G en heeft enkel drie stopcontacten nodig. Opstarten duurt slechts twee tot drie weken.

Een SafePoint-kluis werkt met 4G en heeft enkel drie stopcontacten nodig. Opstarten duurt slechts twee tot drie weken.

Hoe bepaal je of en welke SafePoint-kluis  de beste oplossing is voor een klant? 

Ellen Van Berlamont: “Zoals gezegd doen we altijd een plaatsbezoek en bespreken we met de klant wat zijn gemiddelde omzet in cash is. Vaak bedragen de kosten voor de SafePoint- kluis – die de klant huurt – minder dan een halve procent van zijn cashomzet. Bovendien betaal je altijd een all-inprijs per maand dus kom je nooit voor verrassingen te staan.  
Wij werken heel nauw samen met onze klanten om ervoor te zorgen dat we altijd de juiste oplossing aanbieden. Het heeft geen zin om een grote machine te plaatsen bij iemand die dat niet nodig heeft.” 

Luc Delys: “De klant heeft na de installatie ook maar één contactpersoon. Loomis doet eigenlijk alles: we zorgen voor de installatie, voor de technische interventies en de klant kan altijd terecht bij onze helpdesk. We proberen zoveel mogelijk te ontzorgen en helpen onze klanten tijd te besparen. Zodat zij hun kostbare tijd kunnen besteden in de winkel, met hun klanten en personeel.”     

Gerelateerde artikels

Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
De juiste reflex

Lekker van bij ons

De juiste reflex

2 min.

Actueel

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy