Unizo wil betere communicatie bij hinder door openbare werken

2 min.

Belangenbehartiging

Volgens Unizo is er nog heel wat werk aan de winkel om ondernemers beter te ondersteunen tijdens openbare werken. “Het belangrijkste is dat wegenwerken op een goede manier en in overleg worden georganiseerd, dat ondernemers tijdig betrokken worden en ze ook gedurende de werken steeds op de hoogte worden gehouden”, zegt Jochen Goekint, specialist mobiliteit bij Unizo. 

Lees hieronder het bericht uit De Zondag

Zijn er werkzaamheden aan de openbare weg en hinderen die een lokale handelaar, dan kan die ondernemer in aanmerking komen voor een zogenaamde hinder- en/of sluitingspremie. De hinderpremie biedt financiële ademruimte aan kleine ondernemingen die hinder ondervinden van de openbare werken, terwijl een sluitingspremie kleine ondernemers steunt die hun activiteiten tijdelijk moeten staken. In 2023 werden 4.072 hinderpremies toegekend aan ondernemingen in Vlaanderen, goed voor iets meer dan acht miljoen euro. Daarnaast kregen 626 bedrijven een bijkomende sluitingspremie, ter waarde van meer dan 1,2 miljoen euro.

Uit een recente opvraging van cijfers van het Vlaamse Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio) blijkt dat het aantal toekenningen van hinder- en sluitingspremies jaarlijks sterk kan fluctueren. Vorig jaar werd aan iets meer dan 4.000 ondernemingen een hinderpremie toegekend, terwijl dat er het jaar voordien een 700-tal meer waren. In 2021 was dan weer sprake van 3.328 toekenningen.

Hetzelfde geldt voor de toegekende sluitingspremies. Vorig jaar waren er 626 toekenningen van sluitingspremies door Vlaio. In 2022 waren dat er 521 en het jaar daarvoor 547.

Volgens Unizo is er nog heel wat werk aan de winkel om ondernemers beter te ondersteunen. “Het belangrijkste is dat wegenwerken op een goede manier en in overleg worden georganiseerd, dat ondernemers tijdig betrokken worden en ze ook gedurende de werken steeds op de hoogte worden gehouden”, zegt Jochen Goekint, specialist mobiliteit bij Unizo. “Soms loopt het goed, maar soms is er ook weinig communicatie en leidt dat tot frustraties.”

Bron: De Zondag

Gerelateerde artikels

Verruiming avondopening tot 22u?

Buurtsuper.be: "nauwelijks meer omzet, louter omzetverschuiving"

Verruiming avondopening tot 22u?

2 min.
UNIZO en Buurtsuper.be vragen om snel werk te maken van nieuw en vereenvoudigd systeem
Een uitkering voor wie zelf ontslag neemt?

Actueel

120 jaar ambachtelijk snoep van de bovenste plank
1/5 jongeren werkt deeltijds
Gentse Jumbo verloot een minuut gratis winkelen
cover-supermag-april25-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy