UNIZO dringt aan op ondernemersvriendelijk zomerakkoord

1 min.

De politieke onderhandelingen over het zomerakkoord bevinden zich in de eindfase. Ondernemers hebben de voorbije weken enkele bittere pillen moeten slikken, en er komen er wellicht nog enkele aan, vooral voor wie onderneemt via een vennootschap. Ondernemers hebben intussen meer dan hun verantwoordelijkheid genomen. UNIZO verwacht dat de regering hetzelfde doet en met dit zomerakkoord aantoont dat ze daadwerkelijk zo ondernemersvriendelijk is als ze zelf beweert.

Voor UNIZO is het cruciaal dat er deze week effectief een akkoord wordt bereikt over een aantal maatregelen uit het regeerakkoord:

Een flexibelere arbeidsmarkt, met onder meer een fiscaal gunstige regeling voor overuren en de terugkeer van de proefperiode.

Substantieel lagere lasten op arbeid, die ondernemingen ademruimte geven om te investeren en aan te werven. Het gaat daarbij niet alleen om een versterking van de structurele vermindering van patronale bijdragen (voor lagere en middeninkomens), maar ook om meer netto voor hetzelfde brutoloon, bijvoorbeeld via een verhoging van de belastingvrije som, de uitfasering van de bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid en een versterking van de werkbonus.

Een versterkt ‘terug-naar-werk’-beleid voor langdurig zieken. UNIZO steunt de doelstelling van de regering om langdurig zieke werknemers zo snel mogelijk opnieuw te laten deelnemen aan de arbeidsmarkt, zodra hun gezondheid dat toelaat. Om dit te realiseren, moet de regering inzetten op zowel preventie als re-integratie. Daarbij is het cruciaal dat alle betrokken partijen evenwichtig worden geresponsabiliseerd en zich bewust zijn van hun rol, zonder verhoging van de administratieve druk.

Een sociale zekerheid die aanzet tot werk. Door werkloosheid in de tijd te beperken, keert men terug naar de essentie van een werkloosheidsverzekering: tijdelijk, activerend en gericht op hertewerkstelling. Deze maatregel biedt werkzoekenden een duidelijk perspectief, verlicht de sociale zekerheid en moet een belangrijke stimulans zijn in een krappe arbeidsmarkt.

Gerelateerde artikels

Klantenkaarten zijn het nieuwe goud
PMO heeft een podcast: ontdek Shelfmade!
Belgen besteden in 2024 130 mio euro aan Italiaanse vleeswaren

Actueel

UNIZO dringt aan op ondernemersvriendelijk zomerakkoord
Klantenkaarten zijn het nieuwe goud
PMO heeft een podcast: ontdek Shelfmade!
cover-van-supermag-juni2025-hr.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy