Thuisverbruik zuivel op niveau van vóór coronacrisis

2 min.

Productnieuws

Zuivel zit ingebakken in de voedingsgewoontes van de Belg. Op een gemiddelde dag in 2022 consumeerde 81% van de Belgen een zuivelproduct (bv. kaas, melk, yoghurt, boter). Slechts 1% consumeert nooit zuivel. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Belgium en iVox in opdracht van VLAM.

Het thuisverbruik van zuivel zat in 2022 op hetzelfde niveau als in 2019, vóór de coronacrisis. Het verschilt wel per zuivelproduct. Zo kwamen we bv. voor kaas (+4%) en room (+6%) in 2022 hoger uit dan in 2019 in volume en voor bv. witte melk (-3%) en yoghurt (-4%) lager. De plantaardige drinks daalden met 9% tegenover 2019. De gestegen voedselprijzen als gevolg van de hoge inflatie milderden het verbruik en deden de Belg kiezen voor goedkopere aankoopkanalen en producten.

De lekkere smaak, het uitgebreide assortiment, de sterke verwevenheid in onze eetgewoontes en de voedingswaarde van zuivel zijn de belangrijkste motivators om zuivel te consumeren.

De Belg houdt van zuivel

11% van de Belgen consumeerde op een gemiddelde dag een plantaardig vervangproduct voor zuivel (bv. sojadrink, haverdrink, plantaardig vervangproduct voor yoghurt of voor kaas). Van die 11% consumeerde 84% die dag óók een zuivelproduct. Dit toont aan dat de meeste consumenten van plantaardige vervangproducten voor zuivel dit verbruik afwisselen met zuivel, bijvoorbeeld in functie van het gerecht (bv. ’s morgens havermout met een sojadrink en ’s middags een boterham met kaas). 

Meer dan 85% van de Belgen geeft aan dat zuivel veelzijdig en lekker is en dat het deel uitmaakt van onze eetcultuur. Slechts 5% denkt niet dat zuivel een belangrijk onderdeel van onze eetcultuur zal blijven.

Daarnaast geeft ook 77% van de Belgen aan dat zuivelproducten prima passen in een gezond voedingspatroon (tegenover slechts 6% die dit niet vinden). Ze weten dat zuivelproducten van nature belangrijke vitamines en mineralen bevatten en dat zuivelproducten bijdragen tot een goede botgezondheid.

Door de hogere prijzen ten gevolge van de hoge inflatie noteerden we wel een stijging in de zuivelbestedingen tot 3,2 miljard euro in 2022. Dit is 4% hoger dan in 2021, even hoog als het recordjaar 2020 en maar liefst 12% hoger dan in 2019. De hogere prijzen deden de consument minder consumeren en kiezen voor goedkopere aankoopkanalen (hard discount) en goedkopere producten.

Gerelateerde artikels

Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
JOZO, met een snufje Mondriaan

Erfgoedcampagne met limited edition verpakking en zoutblik

JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy