Sweet market

5 min.

Winkelopeningen
SuperMAG
Verhalen

Tachtig soorten donuts, chocozoenen, versgebakken wafels met toppings ... De Carrefour Market van Lanaken kreeg er vorig jaar een zoet zusje bij: de Sweet Market. Winkeldirecteur Boris Mechels en mede-eigenaar Andreas Nijs sloegen de handen in elkaar en toverden een idee om tot een succesvolle zaak.

“Het begon allemaal twee jaar geleden met de plannen om de Carrefour Market te verbouwen”, vertelt Boris ons in zijn Sweet Market. “We hebben toen vijf panden rond de winkel bij kunnen kopen. Achteraf bleek dit het mooiste pand te zijn, maar het moeilijkste om in te passen. Er is een niveauverschil, een tweede verdieping …”

Boris is fan van de Verenigde Staten en weet dat donutwinkels daar immens populair zijn. Hij gaat met zijn idee naar Andreas Nijs, die samen met Herman Nijs en Wilfried Colla eigenaar van zijn Carrefour Market is. Hij is meteen enthousiast.

“We hebben een financieel plan uitgewerkt en voorgelegd aan Herman en Wilfried. Het was een gok. We liggen in een galerij en Lanaken is Genk of Hasselt niet. Maar een donutshop is wel iets waarmee we jonge mensen konden aantrekken.”

De eerste week stond er constant een rij tot buiten. We hebben 5.000 donuts verkocht.

De eerste week stond er constant een rij tot buiten. We hebben 5.000 donuts verkocht.

Boris en Andreas krijgen een akkoord maar dan begint het werk pas. “We zijn echt vanaf nul begonnen. Logo, verpakkingen, producten om mee te werken, leveranciers, inrichting … Het is een zoektocht geweest. Gelukkig nam binnenhuisarchitecte Bo Cloot van Studio B.C. ons veel werk uit handen.”

Ze schakelen ook Gerty Hauben en Britt Dautzenberg in. Gerty had een koffieshop in de galerij en Britt is een gediplomeerd patissier-chocolatier. Na veel testen en proeven opende de Sweet Market op 18 augustus de deuren. “Die eerste week stond er constant een rij tot buiten. We hebben toen 5.000 donuts verkocht." 

Gerty en Britt worden de vaste gezichten van Sweet Market. Ze creëren alles zelf en werken enkel met kwalitatieve Belgische producten en lokale partners. “We zweren bijvoorbeeld bij Callebaut-chocolade. Die is iets duurder, maar dat verschil proef je.”

Hét succes zijn evenementen en bestellingen op maat.

Hét succes zijn evenementen en bestellingen op maat.

Naast tachtig soorten donuts, versgebakken Luikse wafels die je naar eigen keuze kan beleggen en een assortiment van dertig soorten chocozoenen, kan je hier ook terecht voor minidonuts. “Een idee van mijn buurman. Die vertelde me dat zijn kinderen na twee of drie happen hun donut al opzijleggen. Een gouden tip blijkt nu, want de minidonuts scoren boven verwachting.”

In de zomer zetten we meer in op milkshakes, smoothies en aardbeien gedoopt in chocolade. Er zijn ook zes zitplaatsen binnen en nog eens dertig buiten waar je kan genieten van verwenkoffies.“

Hét succes zijn echter de evenementen en bestellingen op maat. “Eind oktober hebben we bijvoorbeeld 450 Halloweendonuts op één avond verkocht. We doen ook veel kinderfeestjes en maken donuts op maat voor bedrijven. Vanaf volgend jaar gaan we dus nog meer inzetten op online verkoop en we overwegen om ook aan huis te leveren.”

Er zitten zeven Carrefours in de groep Nijs-Collas. Op termijn is het de bedoeling om dit concept uit te rollen naar de andere winkels. “De vier bestverkochte chocozoenen vind je al in de Carrefours. We willen hetzelfde doen met de donuts maar die logistiek is complexer omdat het een vers product is."

"Geef ons nog een jaar om hieruit te leren. Het moeilijkste is alleszins achter de rug. Het zou fijn zijn als we nu gestaag kunnen groeien.”

Gerelateerde artikels

Nieuwe Carrefour Express in Evere en Sint-Pieters-Woluwe
Chaudfontaine helpt Chaudfontaine
De impact van winkelverlichting

Actueel

Nieuwe Carrefour Express in Evere en Sint-Pieters-Woluwe
Chaudfontaine helpt Chaudfontaine
Buurtsuper.be over de verkoop van Superpost (Alvo) aan Jumbo
cover.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy