Supermarktverkoop keldert door online boodschappen

3 min.

Trends & innovaties

Het Nederlandse Distrifood rapporteert over een onderzoek dat tijdens een congres in Nijkerk werd bekendgemaakt. Daaruit zou blijken dat als supermarkteigenaren geen actie ondernemen, de volumes in 2030 tot wel 10 % kunnen dalen als gevolg van de toenemende onlineconcurrentie.

Dat zei althans directeur Laurens Sloot van EFMI Business School tijdens het LRO Congres 2022 in Nijkerk. Dat de volumes onder druk staan heeft alles te maken met de groei van onlinediensten als flits- en maaltijdbezorgers. In de mogelijke scenario’s van EFMI neemt het aandeel van online weekboodschappen toe van 7 % nu naar 11 % in 2030.

Ook het marktaandeel van flitsbezorgers neemt een vlucht van 1 % nu naar 5 % in 2030. Ondernemers zien in de flitsers steeds meer als een factor om rekening mee te houden. Tijdens de EFMI Ondernemersenquête 2021 dacht nog zo’n 19 % dat deze snelbezorgers niet levensvatbaar zijn, een jaar later denkt nog maar 2 % van de ondernemers er zo over. 46 % verwacht dat deze nieuwe spelers uitkomen op 1 à 2,5 % marktaandeel.

Als antwoord op de onlineconcurrentie zien vrijwel alle ondernemers (94 %) groeikansen in foodservice, zo blijkt uit de vragenlijst van EFMI. Zo’n 54 % van de ondernemers heeft al foodservice, 46 % is hier nog niet mee bezig. Spar en Plus staan hier het verst mee.

Gerelateerde artikels

Colruyt introduceert zelfscannende winkelkar
Hoe kunnen buurtsupers meerwaarde bieden in AI-tijdperk?
AI tussen de winkelrekken

Proxy Delhaize Sint-Jan-in-Eremo

AI tussen de winkelrekken

4 min.

Actueel

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Supermarkt zet incassobureau in
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy