Supermarktverkoop keldert door online boodschappen

3 min.

Trends & innovaties

Het Nederlandse Distrifood rapporteert over een onderzoek dat tijdens een congres in Nijkerk werd bekendgemaakt. Daaruit zou blijken dat als supermarkteigenaren geen actie ondernemen, de volumes in 2030 tot wel 10 % kunnen dalen als gevolg van de toenemende onlineconcurrentie.

Dat zei althans directeur Laurens Sloot van EFMI Business School tijdens het LRO Congres 2022 in Nijkerk. Dat de volumes onder druk staan heeft alles te maken met de groei van onlinediensten als flits- en maaltijdbezorgers. In de mogelijke scenario’s van EFMI neemt het aandeel van online weekboodschappen toe van 7 % nu naar 11 % in 2030.

Ook het marktaandeel van flitsbezorgers neemt een vlucht van 1 % nu naar 5 % in 2030. Ondernemers zien in de flitsers steeds meer als een factor om rekening mee te houden. Tijdens de EFMI Ondernemersenquête 2021 dacht nog zo’n 19 % dat deze snelbezorgers niet levensvatbaar zijn, een jaar later denkt nog maar 2 % van de ondernemers er zo over. 46 % verwacht dat deze nieuwe spelers uitkomen op 1 à 2,5 % marktaandeel.

Als antwoord op de onlineconcurrentie zien vrijwel alle ondernemers (94 %) groeikansen in foodservice, zo blijkt uit de vragenlijst van EFMI. Zo’n 54 % van de ondernemers heeft al foodservice, 46 % is hier nog niet mee bezig. Spar en Plus staan hier het verst mee.

Gerelateerde artikels

Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.
De bakstenen winkel herrijst

Retailexpert Els Breugelmans ziet geen Apocalyps

De bakstenen winkel herrijst

3 min.

Actueel

Van Eccelpoel opnieuw aan het verbouwen
Miko gaat bonen branden op windenergie
Ballonvaart van Jules Destrooper voor twee klanten en hun gezin
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy