Straffe verbouwers

7 min.

Winkelopeningen
SuperMAG
Verhalen

De Carrefour Market in Mechelen werd in slechts tien dagen volledig vernieuwd. Vloeren, plafonds, elektriciteit, koelmeubels en koelcentrale, kregen een totale make-over. Hoe uitbaters Vicky Willaert en Bernd Bastens dat klaarspeelden? We gingen langs en ontdekten hun formule tot succes.

Het was Vicky’s vader Dirk Willaert die de winkel, toen nog een Unic, in 1970 opende. Ondanks zijn 83 lentes komt hij er nog vaak over de vloer. En hij is bijzonder trots op het project van zijn dochter en schoonzoon: “Vicky en Bernd zijn veertigers en dus in de fleur van hun leven. Dan moet je een ‘apparaat’ hebben dat op punt staat. Met deze nieuwe winkel hebben ze dat.”

“De remodeling was ook wel een noodzakelijke stap”, vertelt Bernd. “De vloer was zelfs nog nooit vernieuwd. Vroeger dachten we: wie kijkt nu naar de vloer of het plafond? Maar de winkels in de buurt zijn allemaal nieuw of recent vernieuwd. Dan moet je wel volgen.”

Bernd Bastens

Als je echt een nieuw cliënteel wilt aanboren, dan moet je een grondige remodeling doen.

Bernd Bastens

Ook op technisch vlak kon de winkel wel een opfrissing gebruiken. “Onze elektricien Marc Massant heeft de volledige elektrische installatie vernieuwd. Bumaco, specialist in professionele koeling en klimatisatie, installeerde een nieuwe energiezuinige CO2-koeling.”

“Je kan nieuwe klanten bereiken door andere producten aan te bieden en te zorgen voor dynamiek in de winkel”, vervolgt Bernd. “Maar wil je echt een nieuw cliënteel aanboren – wat nodig is want we hebben nu eenmaal een verouderd publiek – dan moet je die oefening grondiger doen. Daarom wilde ik ook absoluut de buitenkant aanpakken, zodat de verandering al van veraf in het oog springt.”

Aannemer Bob Van Poppel

In een winkel die tot het laatste moment open is, kan je weinig ‘destructief onderzoek’ doen.

Aannemer Bob Van Poppel

Specialisatie

De meeste werken worden uitgevoerd door vaste aannemers van Carrefour. Maar omdat Bernd ook voor- en achtergevel wil uitbreken en een stuk van de vloer wil verhogen, moet hij een eigen aannemer inzetten. Hij moet dat plan wel eerst verdedigen bij zijn franchisegever, want die wil dat de strakke planning zeker niet wordt verstoord.

Bob Van Poppel van Bouwbedrijf Van Poppel, toevallig ook een buurman van Vicky en Bernd, wordt ingeschakeld. “We zijn gespecialiseerd in alle moeilijke dingen”, lacht hij. En dat blijkt nodig te zijn. “In een winkel die tot het laatste moment open is, kan je weinig ‘destructief onderzoek’ doen. Het is vaak pas bij het afbreken dat je effectief ziet hoe iets in elkaar zit. Dan is het kwestie van daar mee om te gaan.”

Toch wist hij ook wel waar hij aan begon: “Ik heb een bedrijf waar negentig mensen werken, we hebben een eigen schrijnwerkerij en de nodige experts in huis. Ik kan schakelen indien nodig.”

Atypisch werk

Zaterdagavond 11 september sluiten Vicky en Bernd de deuren van hun Market. Zondagochtend gaat Dirk een kijkje nemen, tegen het advies van zijn schoonzoon in. “Dat was ongelofelijk. De winkel was helemaal leeg. Er was de hele nacht doorgewerkt en ik zag in een hoek al zo’n vijftien vloerders zitten”, vertelt hij.

“We zijn inderdaad gestopt met verkopen om 18.00 uur en zondagochtend om 7.00 uur waren ze hier al aan het vloeren”, vult Bernd aan. “We hebben gevloerd in fases, zodat we de plekken waar nog gebroken moest worden, konden vrijhouden.”

Voor de tijdelijke sluiting werd er al wat voorbereidend werk gedaan. Dat leverde twee à drie dagen winst op.

Bob en zijn team doen vrijdag voor de sluiting al een beetje voorbereidend werk. In een hoek van de winkel starten de metselwerken. “Door die kleine inspanning, waar de klanten relatief weinig last van hadden, wonnen we zeker twee drie dagen”, legt Bob uit.

Op maandag begint Bouwbedrijf Van Poppel dan met het verhogen van de vloer en uitbreken van de gevels. “In de achtergevel hebben we gezien dat er nog bijkomende ondersteuning nodig was. Maar onze expert en de schrijnwerkers hebben dat snel opgelost”, vertelt Bob.

Bob en zijn team moeten de voorgevel volledig uitbreken en klaarmaken voor de nieuwe glazen wand en automatische deuren van Carrefour. Een atypische manier van werken want de opening moet op maat van de deuren worden gemaakt, en niet andersom. “Het gebeurt nog dat we zo werken. Als er goede afspraken zijn gemaakt, lukt dat wel.”

Teamwork

Uiteindelijk moet de Carrefour Market amper tien dagen sluiten. Donderdag 23 september openen de deuren van een compleet vernieuwde winkel. De buurtsuper, met twee in- en uitgangen, geeft voor het eerst het gevoel één winkel te vormen. Hij oogt door het uitbreken van binnenmuren en de nieuwe gevels in glas ook groter.

Ook het aanbod veranderde, met een grotere versafdeling en meer aandacht voor bereide en vegetarische gerechten en bio.

Als ik vraag naar het geheim van hun succes, lacht Bernd. “De projectleider van Bob heeft zich fantastisch goed aangepast aan de situatie. Alle werken zijn perfect ingepast en hebben geen enkele impact gehad op de timing van Carrefour.”

Aannemer Bob Van Poppel

Het was fijn om te zien dat iedereen hier tegelijkertijd voor datzelfde doel is gegaan.

Aannemer Bob Van Poppel

Dirk bevestigt. “Op een bepaald moment was er hier zeker vijftig man tegelijk aan het werk. De projectleider van Van Poppel heeft zijn ogen wel opengetrokken: dat had hij nog nooit gezien in amper tien dagen tijd. Maar hij heeft zich wel heel goed geïntegreerd in het geheel.”

Volgens Bob was het vooral teamwerk. “Je moet nu eenmaal een keer je ladder opzijzetten omdat er iemand passeert. Maar alle aannemers stonden voor dezelfde uitdaging en hadden hetzelfde doel voor ogen. Die winkel moest open. Het was fijn om te zien dat iedereen hier tegelijkertijd voor datzelfde doel is gegaan.”    

Gerelateerde artikels

Albert Heijn Diest

Winkelopening

Albert Heijn Diest

2 min.
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy