In Het Laatste Nieuws verscheen vandaag een uitgebreid artikel over het zondagswinkelen. "Supermarkten die op zondag open zijn, lokken almaar meer klanten", dat zegt ook Luc Ardies van Buurtsuper.be.
Logisch, zeggen experts: ''De consument is verwend en kan online elke dag shoppen. Dus moet de supermarkt mee. 'Het is een schatting, maar ik vermoed dat de omzet van warenhuizen die open zijn op zondag zo'n 15 tot 20 % is gestegen in de laatste tien jaar", reageert ook Luc Ardies van Buurtsuper.be in het artikel. "Er zijn ook zo'n 30 tot 40% meer winkels open op zondag."
Zondag is winkeldag dus. En de reden daarvoor is niet ver te zoeken. Consumenten verwachten het nu eenmaal. ''Het leven is zo druk geworden, zit bomvol afspraken en vrijetijdsactiviteiten, dat voor velen enkel op zondag nog tijd rest voor boodschappen", verklaart Ardies. De consument is dus verwend en de supermarkt moet mee.
"Het is wel puzzelen met personeel. Op zondag zijn kassa's dikwijls door studenten en flexi-jobbers bemand omdat het vaste personeel het niet altijd fijn vindt om in het weekend te werken of omdat de ondernemer zijn mensen wil sparen."
Dat we tegenwoordig alles onder één dak vinden, zorgt er mee voor dat supermarkten op zondag gouden zaken doen. "De 'bake off-afdeling' is daar een belangrijke troef. De klassieke warme bakker verdwijnt in heel wat dorpen en gemeenten. Steeds vaker is de supermarkt nog de enige plek waar klanten op zondagmorgen nog pistolets en koffiekoeken vinden. Hun charcuterie en verse groenten liggen in één beweging mee in de kar."
De verschuiving van woensdag, vrijdag en zaterdag naar ook zondag is de afgelopen vijf jaar heel gelijkmatig gebeurd. ''We knippen onze inkopen in stukjes. Vroeger gingen we naar het grootwarenhuis en vulden we de winkelkar voor twee weken ver. Vandaag is het kasticket korter, omdat we frequenter en graag verser winkelen."