Social media voor speciaalzaken

3 min.

Speciaalzaak

Hoe zet jij sociale media in om jouw zaak te  promoten? En wat kan je van elkaar leren? Dat waren de centrale vragen op onze tweede thema-avond voor speciaalzaken dit jaar. Socialmedia-expert Hestia Perkisas vat de belangrijkste lessen voor ons samen.

De thema-avonden worden steevast begeleid door een expert, de nadruk ligt op het uitwisse-len van ervaringen tussen de deelnemers. “We zijn dieper ingegaan op de functie, het doel en de ideale content per platform”, vertelt onze Buurtsuper.be-collega en socialmedia-expert Hestia. “Twitter is interessant voor bedrijven en organisaties die volop in de actualiteit staan. LinkedIn is handig om met je zakelijke partners en stakeholders te communiceren. TikTok is dan weer iets voor jonge merken die inspelen op trends. Instagram is perfect als je je verhaal in beelden kan vertellen en Facebook is een platform dat werkt voor nagenoeg elk merk.”

Vergeet YouTube en Pinterest niet

Ook Pinterest en YouTube passeerden de revue aan de gesprekstafel. Twee platformen die erg onderschat worden volgens Hestia. “Ze zijn ideaal om je community uit te bouwen. Zo getuigde een van de deelnemers dat ze eens ‘iets’ hadden geprobeerd op Pinterest. Zonder veel succes, dachten ze. Maar niets was minder waar. Tijdens mijn voorbereiding voor de sessie typte ik ‘kaasplank’ in op Pinterest en hun zaak verscheen bovenaan de lijst mét een link naar hun webshop. Prima gedaan van hen.” 

Betrek je medewerkers

Iemand anders getuigde dat ze vooral haar jongere medewerkers laat posten op TikTok. Tijdens hun pauzes maken ze behind-the-scenes en dansfilmpjes. Naar aanleiding van dat idee spraken de deelnemers over hoe je verantwoordelijkheden kan verdelen binnen je team. “Mijn advies voor sociale media? Durf los te laten en betrek je medewerkers. Elk platform heeft een andere doelgroep én strategie. Zet in op de verschillende krachten en talenten van je medewerkers.”

Kies bewust je platformen

Wees aanwezig op de platformen waar je doelgroep zich begeeft, is een vaak gehoord advies. Dat klopt, maar Hestia gelooft ook dat je moet inzetten op de kanalen die matchen met het imago van je zaak. “Wie weet bereik je dan wel een heel andere, tot nu toe ongekende doelgroep. Je hoeft niet op elk socialmediaplatform aanwezig te zijn. Maar laat je er een links liggen, doe het dan wel onderbouwd. Iets afdoen als een hype is geen goede reden.” 

Maak tijd vrij

“Iedereen is overtuigd van de kracht van sociale media”, besluit Hestia. “Maar het blijft moeilijk om in te schatten welk effect ze precies hebben. Bovendien hebben veel zaakvoerders te weinig tijd. Dé conclusie van de avond? Sociale media zijn een langetermijninvestering. Je moet ze als een afzonderlijk aspect  beschouwen in je takenpakket, waar jij of je medewerkers de nodige tijd en energie voor moeten vrijmaken. En dan kunnen ze een absolute meerwaarde voor je zaak betekenen.”

Bistro en Versmarkt Bon Appetit

De thema-avond vond plaats bij Bistro en Versmarkt Bon Appetit. Zaakvoerder Caroline leidde ons rond en zorgde voor een degustatie van het unieke Viva Extra Brut van Vivabrews. Viva Extra Brut is het beste van bier en wijn, overgoten met gedurfd Belgisch vakmanschap.

Op tweedaagse naar Amsterdam

Op tweedaagse naar Amsterdam

Op 19 en 20 september, 24 en 25 oktober(volzet) en 14 en 15 november organiseren we telkens een 2-daagse trip naar Amsterdam voor buurtsupers en speciaalzaken.

We bezoeken inspirerende winkels, organisaties en bedrijven die inzetten op nieuwe technologieën en digitale marketing in de retail. 

Zin om mee te gaan op een van de trips? Meld je dan asap aan via yentl.peelman@buurtsuper.be 

Meer weten en inschrijven

Gerelateerde artikels

Een paradijs voor lekkerbekken
Ga mee op inspiratiereis naar Malta
“Kwalitatieve koffie is zoals goede wijn, daar wil je meer voor betalen”

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy