Smart waste pionier

3 min.

SuperMAG
Verhalen

“Ik heb anderhalf jaar in Latijns-Amerika gewoond”, begint Benjamin Vermeir zijn verhaal. “Daar word je heel erg geconfronteerd met de grote afvalproblematiek. Toen ik in maart, omwille van de coronacrisis, moest terugkeren naar België, wou ik eerst zelf een verpakkingsvrije winkel openen.” Maar dan ontmoet hij Savina die op zoek blijkt te zijn naar een partner en hij stapt mee in haar verhaal.

Robuust begon als een verpakkingsvrij concept,” vervolgt Benjamin, “maar we willen meer evolueren naar ‘smart waste’. Er zijn immers heel wat oplossingen die duurzaam zijn, zoals recycleerbare verpakkingen of materiaal dat biologisch afbreekbaar is bijvoorbeeld.” 

Je vindt bij Robuust vooral bio- en lokale producten. Ook ecologie en de reductie van CO2-uitstoot spelen hier een rol. “We vinden het lokale heel belangrijk. Producten hoeven niet per se van regio Antwerpen te komen, maar wel liefst vanuit West-Europa. Enkel als het echt niet anders kan, zoeken we verder. Ook vegetariërs en veganisten kunnen hier terecht.”  

Benjamin Vermeir

Ik ben ervan overtuigd dat er een markt voor low en smart waste winkels is.

Benjamin Vermeir

"Het is de bedoeling dat klanten naar hier komen met hun eigen verpakkingen. En dat blijft wel een uitdaging. Je moet je organiseren om hier te komen winkelen. Mensen zijn dat nog niet gewoon.” Daarom denken Benjamin en Savina eraan om een webshop uit de grond te stampen of aan huis te leveren met bakfietsen. Want het concept kent steeds meer populariteit.

“Robuust was de eerste verpakkingsvrije winkel maar ondertussen zijn er heel wat gelijkaardige én succesvolle zaken bij gekomen. Ik ben ervan overtuigd dat er een markt voor low en smart waste winkels is.” 

Als voedingswinkel kan je alleen maar voordeel halen uit het toepassen van het smart waste concept. Je gaat geen klanten verliezen maar wél duurzame klanten winnen.

Gelooft hij dat andere voedingswinkels en buurtsupers hun concept kunnen over nemen? “Ik denk het wel. In de Carrefour winkels zie je bijvoorbeeld al silo’s met nootjes in bulk, zoals we hier ook hebben. Dat is goed nieuws want het grote publiek went er zo langzaam aan.”

“Als voedingswinkel kan je alleen maar voordeel halen uit het toepassen van het smart waste concept in je zaak. Je gaat er sowieso geen klanten mee verliezen maar wél duurzame klanten mee winnen.” Er zijn alleszins meer dan genoeg leveranciers die in bulk kunnen leveren. Robuust wordt momenteel al beleverd door een dertigtal leveranciers. En dat aantal groeit. 

We willen een tweede, grotere winkel openen in regio Antwerpen en zoeken daarom iemand die gemotiveerd is om mee maatschappelijke verandering te brengen.

Benjamin leidt ons in zijn kleine winkel rond en we zien meteen wat hij bedoelt met ‘smart waste’. In enkele winkelrekken staan ook verpakte producten te koop. “Het is voor ons altijd een evenwicht zoeken tussen waar de klanten naar vragen en wat we vinden dat hier past. We willen een winkel zijn waar je al je boodschappen kan doen. Sommige producten vind je gewoon niet in bulk en dan moet je kiezen voor het best mogelijke alternatief.” 

Is hun assortiment nu compleet? “Qua type producten zitten we ongeveer waar we moeten zijn. We willen wel meer variëteiten binnen elk type kunnen aanbieden. Maar, laat me het zo zeggen, we zitten qua ruimte echt op onze maximale efficiëntie (lacht).”  

Benjamin en Savina willen daarom maar al te graag een tweede, grotere winkel openen in regio Antwerpen. En de gesprekken met iemand die die tweede zaak samen met hen wil uitbaten, lopen volop. "Op dit moment denken we aan een soort van light franchisemodel, maar alles is bespreekbaar. Het moet vooral iemand zijn die gemotiveerd is om mee maatschappelijke verandering te brengen.”   

Gerelateerde artikels

Zeg niet zo maar tomaat tegen een Stoffels tomaat
Zes formules onder de loep
SuperMAG oktober

'Lekker Belgisch'

SuperMAG oktober

2 min.

Actueel

Zeg niet zo maar tomaat tegen een Stoffels tomaat
En daar komt de ecoscore!
Buurtwinkels bezorgd over prijsstijgingen
cover-supermag-okt-2021-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy