Na Carrefour kondigde ook Delhaize aan dat het stille uurtjes invoert. Dat betekent dat op bepaalde momenten bijvoorbeeld de muziek uitgaat en de lichten gedimd worden. Zo moet het voor mensen met een autismespectrumstoornis of hoogsensitieve mensen aangenamer worden om te winkelen.
Bij Carrefour gaan in heel wat vestigingen elke dag, behalve op zaterdag, tussen 14 en 16 uur de muziek uit en worden de lichten gedimd. De bedoeling is om een rustige sfeer te creëren voor hoogsensitieve mensen.
Ook bij Delhaize loopt in een aantal winkels een test met een stil uur van maandag tot vrijdag van 9 tot 10 uur. Tijdens dat uur beperkt Delhaize sensorische prikkels in de winkel tot een minimum. Lichten worden gedimd, de muziek en commerciële winkelmededelingen worden afgezet, de biep-geluiden aan de kassa worden stiller gezet, winkelkarretjes worden op de parking even niet op hun plaats gerold en er worden voorrangskassa's geopend.
Andere supermarkten hebben nog geen plannen om stille uren te organiseren. "Er is in Colruyt sowieso al geen muziek", zegt woordvoerster Hanne Poppe. Ook Lidl heeft geen plannen. "Wij hebben geen muziek in onze filialen, het assortiment is eenvoudiger en de verlichting hebben we al verminderd", zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt. Hetzelfde verhaal bij Aldi, dat eveneens geen plannen heeft en erop wijst dat de winkelomgeving in de Aldi-vestigingen al eenvoudiger is en er ook geen muziek te horen is. "We houden het zo eenvoudig en efficiënt mogelijk", luidt het.
Bron: www.vrt.be/vrtnws
Actueel

Would Be Chef
Coöperatie Hoogstraten strikt Sven Ornelis als ambassadeur
Lees artikel

Voor u gelezen
Hoe Albert Heijn volgens insiders met verlies verkoopt
Lees artikel
