Politieke ‘mossels’

2 min.

Verhalen

Is het een diepgewortelde rebelse koppigheid of gewoon een andere kijk op datgene wat afgelopen week werd gepubliceerd over de food retail? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over politieke mossels en vlijtige bijtjes.

Politieke ‘mossels’. Die term zou afgelopen week op het partijbureau van Open VLD zijn gevallen voor parlementsleden die er niet in slagen om zich in de (pers)aandacht te werken.

Minister Beenders van Vooruit is alleszins zo geen ‘mossel’. Hij slaagt erin om, na zijn aanstelling tot mMinister van Consumentenzaken, haast dagelijks het nieuws te halen. Van het verbod op bonnetjes op de festivalweide tot het oprichten van speciale rechtbanken voor consumenten.

Is dat laatste voorstelletje misschien ingegeven door het feit dat Justitie met een overschot van magistraten zou kampen? Minister Simonet is alvast geen fan van het plan. Eléonore Simonet (MR), minister van Middenstand, Zelfstandigen en Kmo’s, vindt de oprichting van zo’n consumentenrechtbank te duur in een tijd waarin we proberen de kosten van de overheid te verlagen.

Eléonore is trouwens de kleindochter van Henri Simonet die, als minister en vicevoorzitter van de Europese Commissie, nog de periode heeft meegemaakt waarin bij moeilijke onderhandelingen, hardleerse journalisten werden afgewimpeld met ‘geen commentaar’.

Arme, goedgelovige en bedrogen consumenten versus rijke en valse ondernemingen. Wij tegen zij. Polarisatie levert stemmen op.

Luc Ardies

Momenteel loopt een interessante televisiedocumentaire over Boris Johnson. De flamboyante en voormalige Engelse premier die de Brexit organiseerde had kort voor zijn persaankondiging twee toespraken uitgeschreven: één voor ‘Stay’ en de andere voor ‘Leave’. Het is uiteindelijk de laatste geworden omdat die meer kiezers zou opleveren.

Boris werd nochtans omschreven als zeer intelligent. Over Trump wordt nog getwijfeld.

Arme, goedgelovige en bedrogen consumenten versus rijke en valse ondernemingen. Wij tegen zij. Polarisatie levert stemmen op.

Mossels of vlijtige bijtjes? Hopelijk worden het geen vlijtige mossels die alleen maar aan politiek doen om de media te halen.

Gerelateerde artikels

Coca-Cola ruimt buurt van Carrefour Market  Zwijnaarde
De vingerafdrukken van werkgeverslobby Unizo
In de winkelkar van Elodie Gabias

Actueel

120 jaar ambachtelijk snoep van de bovenste plank
1/5 jongeren werkt deeltijds
Gentse Jumbo verloot een minuut gratis winkelen
cover-supermag-april25-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy