Over de Carrefour Express samenwerking met Deliveroo


Trends & innovaties

De Standaard en Het Nieuwsblad gingen in hun weekendeditie uitgebreid in op het experiment van de Carrefour Express-winkels, de buurtwinkelformule van Carrefour, dat thuisbelevering met de koerierdienst van Deliveroo uittest. 

Dit weekend start een eerste test in Brussel, tegen het eind van de maand zijn ook Antwerpen, Gent en Luik aan de beurt. Wie via Deliveroo zijn boodschappenlijstje doorstuurt, zou een halfuur later al zijn producten in huis moeten hebben. Carrefour België bezorgde via UberEats al bereide maaltijden aan huis en met Deliveroo heeft het er een extra verkoopkanaal bij. 

Het weerspiegelt een realiteit in de markt: de klant koopt via diverse kanalen in functie van zijn behoeften. De tijd dat de klant een keer per week naar de hypermarkt reed en zich bevoorraadde voor een week, is ver verleden tijd. Retailers als Carrefour, Colruyt en Delhaize moeten niet alleen verschillende fysieke winkelformules hebben, ze moeten ook verschillende e-commercekanalen hebben.

Het weerspiegelt een realiteit in de markt: de klant koopt via diverse kanalen in functie van zijn behoeften.

Het is duidelijk dat het Deliveroo-kanaal niet de plaats kan innemen van bijvoorbeeld Collect & Go van Colruyt of zelfs Home Delivery van Delhaize. Daar gaat het telkens om grote tickets. Consumenten zullen het Deliveroo-kanaal gebruiken voor hun maaltijd 's avonds, een oplossing voor onverwacht bezoek of hun eten voor morgenmiddag, maar niet voor de komende drie dagen.

Denk aan een kassaticket van rond de 25 euro, terwijl bij een hypermarkt-aankoop dat 100 tot 150 euro is, bij een Carrefour Market is dat 30 tot 40 euro en bij Express 10 tot 15 euro. In e-commerce tekent Carrefour Drive ook een hoog ticket op: zo'n 150 euro.

Fietskoeriers

“We kiezen de buurtwinkel waar ook de fietskoeriers zich bevinden. De consument betaalt per bestelling 5 euro die naar de fietskoerier gaat. Carrefour zelf betaalt een percentage op de ticketprijs aan het platformbedrijf Deliveroo. Bij restaurants gaat gemiddeld 25 tot 30 % van het kassaticket naar Deliveroo. “De retail heeft kleinere marges. We hebben moeten onderhandelen”, zegt een Carrefour woordvoerder. "Omdat de prijzen in de expresswinkels hoger liggen dan in een Carrefour Market, helpt dat om er toch nog aan te verdienen."

Carrefour heeft een overeenkomst afgesloten tot in 2023. De bedoeling is de formule uit te rollen naar de verschillende steden en regio's waar Deliveroo actief is. Dat zijn er nu bijna vijftien en omvat ook al kleinere steden zoals Doornik en Kortrijk.
 

Gerelateerde artikels

Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.
De bakstenen winkel herrijst

Retailexpert Els Breugelmans ziet geen Apocalyps

De bakstenen winkel herrijst

3 min.

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy