Buurtsuper.be krijgt regelmatig klachten van leden die worden bezocht door bedrijven die een softwarepakket aanbieden om de administratieve verplichtingen rond HACCP en etikettering te faciliteren. Tijdens die bezoeken wordt aan de zaakvoerders een offerte en overeenkomst ter ondertekening voorgesteld.
Steeds meer leden getuigen echter dat de uiteindelijke dienstverlening niet verloopt zoals die initieel werd voorgesteld tijdens het verkoopgesprek. Eens getekend heeft de overeenkomst bovendien een duurtijd van maar liefst drie jaar, zodat de zaakvoerders de samenwerking niet eerder kunnen stopzetten. Bijkomend is er ook een stilzwijgende verlenging.
Aangezien de wetgever niet dezelfde bescherming biedt aan ondernemers zoals in een consumentenrelatie, raadt Buurtsuper.be haar leden aan om sowieso voorafgaandelijk aan de ondertekening juridisch advies in te winnen.
Problemen?
Niettegenstaande de huidige wettelijke situatie niet veel verweermiddelen biedt tegenover deze handelspraktijken, onderzoekt Buurtsuper.be mogelijkheid om bij de FOD Economie, na verzameling van klachten van leden, alsnog een dossier te openen.
Als u een gelijkaardige ervaring heeft gehad, gelieve dit te melden via info@buurtsuper.be