Onze voeding in 2030

12 min.

Trends & innovaties

Tijdens het Food Forward Festival kijkt Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, vooruit naar 2030. Trendwatcher Tom Palmaerts schetste er hoe jongeren vorm willen geven aan de voeding van de toekomst en 8 studententeams maakten dat concreet met futureproof voedingsproducten, die ze voor de Food At Work Ecotrophelia Awards ontwikkelden. Eén ding is zeker: ze willen geen compromissen sluiten tussen smaak, gezondheid, duurzaamheid en gemak. Vijf inzichten voor de toekomst ... 

iVoeding op maat

Generatie Z kijkt door een andere bril naar voeding. Een geconnecteerde bril zeg maar. In tegenstelling tot millennials zijn ze geen dromers, maar doeners. En ze omarmen volop innovatie en technologie. Net als onze voedingsbedrijven trouwens, die evolueren naar hoogtechnologische omgevingen. 

De komende jaren mogen we in de winkelrekken meer voeding op maat van singles verwachten, zoals wijn in blikjes.

Trendwatcher Tom Pamaerts

De nieuwe generatie zet ook onafhankelijkheid en flexibiliteit voorop. Volgens trendwatcher Tom Pamaerts, keynote speaker op het slotevent van het Food Forward Festival, neemt het aantal alleenstaande ouders verder toe tegen 2030. Die trend zal ook een impact hebben op voeding… en dranken. Want waarom zou je als alleenstaande een grote fles wijn opendoen? De komende jaren mogen we in de winkelrekken meer voeding op maat van singles verwachten, zoals wijn in blikjes. Of om het samen te vatten in de woorden van Tom Palmaerts: “Sip me baby one more time”.

Gezond, lekker en snackable

Evenwichtige voeding toegankelijk maken, zonder in te boeten op smaak: nog zo’n voorbeeld dat aantoont dat jongeren geen compromissen willen maken. Want wie zegt dat gezond en lekker niet samengaan? Kijk maar naar Carroots van de UCLouvain, een voedzame cracker die alle noodzakelijke en aanbeloven voedingsstoffen voor een tussendoortje bevat.

Ook het product Barry, uitgeroepen tot winnaar van de Food At Work Ecotrophelia Awards, illustreert dit mooi: een 100% allergeenvrije, krokante en lekkere ontbijtreep. Naast fruit gebruikten de studenten van de KULeuven verrassend kikkererwten als hoofdingrediënt. 

Duurzame oplossingen: yes we can

Jongeren beseffen maar al te goed dat er serieuze uitdagingen op ons afkomen. Maar voor elk probleem vinden de doeners natuurlijk een oplossing, van duurzame verpakkingen tot de strijd tegen voedselverlies. Kijk maar naar Noobel, een energierijke noodle op basis van hergebruikte granen. Het team van de Haute Ecole Charlemagne vond een creatieve manier om bierdraf, een restproduct uit de productie van bier, om te zetten in een lekker product voor sporters. Er gaat geen graantje verloren. Letterlijk.

Een team van de KULeuven ontwikkelde dan weer een eetbaar rietje als duurzaam alternatief voor het vertrouwde plastic rietje. Toch blijkt het nabootsen van de vertrouwde eigenschappen van een plastic rietje lastiger dan verwacht. De sleutel voor het maken van verpakkingen van de toekomst, ligt dan ook bij de samenwerking doorheen de hele voedingsketen.

Denk globaal, handel lokaal

Generatie Z heeft een globale mindset en past die toe op lokaal niveau… zelfs op hun aperitief. Van cosmopolitans tot gin tonics: in alle uithoeken van de wereld vallen cocktails goed in de smaak. Ook in eigen land zijn gins in opmars. Daarom besloot een team studenten van de Haute Ecole Charlemagne om op een milieuvriendelijke manier haar eigen gin te maken op basis van erwten, een lokale grondstof.

En team Pops van de KULeuven maakte op hun beurt een lokale variant van chips, een wereldwijd begeerd product. Pops zijn duurzame, evenwichtige en krokante groentechips gemaakt van lokale paprikaoverschotten.

Nieuwe ingrediënten, van microalgen tot hennep

Ingrediënten als kweekvlees, (micro)algen of insecten klinken nu misschien als een ver-van-mijn-bord-show, maar kunnen wel eens het nieuwe normaal worden. Europa keurde onlangs trouwens, voor het eerst, gedroogde gele meelwormen goed voor menselijke consumptie. Ook microalgen zijn in opmars. Ze worden wel eens het groene goud genoemd, omwille van hun hoge hoeveelheid eiwitten en andere interessante voedingsstoffen.

Het team van de UCLouvain behaalde de tweede prijs in de Food At Work Ecotrophelia Awards met Algorella, een originele pesto-saus op basis van noten en chlorella, een soort microalgen. Of wat dacht je van Greencrumbs: een veelzijdig deegproduct op basis van plantaardige eiwitten zoals hennep, kikkererwten en spirulina.

Bron: Fevia.be

Gerelateerde artikels

Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.
De bakstenen winkel herrijst

Retailexpert Els Breugelmans ziet geen Apocalyps

De bakstenen winkel herrijst

3 min.

Actueel

Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy