Onlinegroei AH kannibaliseert winkelomzet

2 min.

Franchise

Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK groeide de onlineomzet van Albert Heijn vorig jaar met 53 %. Deze groei was voor 87 % afkomstig van nieuwe onlineklanten, van wie 61 % afkomstig zijn uit de eigen fysieke winkels van Albert Heijn. 

Dit betekent dat omzet vanuit de winstgevende winkels verschuift naar de verlieslatende websupermarkt van de formule.

Dit versterkt volgens Distrifood ook de discussie tussen franchisenemers en -gever bij Albert Heijn. De winkels kijken immers met knarsende tanden naar de concurrentie van de online supermarkt van hun eigen formule. Het percentage ligt ook fors hoger dan bij Jumbo en Plus.

Meer algemeen zijn alle websupermarkten in Nederland vorig jaar hard gegroeid in omzet. De onderlinge verhoudingen zijn echter wel verschoven. Picnic, Plus en Coop groeien keihard, terwijl Albert Heijn en Jumbo juist aandeel inleveren. AH heeft voor het eerst in mensheugenis minder dan de helft van de markt in handen.

Gerelateerde artikels

Nieuwe franchisewet beschermt zelfstandige supermarkten tegen onevenwichtige contracten
“Zonder overnames waren veel mensen hun job kwijt geweest”
UNIZO en Buurtsuper.be roepen premier op om ontwerp franchisewet te steunen

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy