Onlineverkoop daalt weer

2 min.

Trends & innovaties

Een jaar geleden kende de onlineverkoop van producten - door de verplichte sluiting van fysieke winkels - wereldwijd een ongezien explosieve toename. In eigen land ging het aantal bestellingen tijdens de eerste golf van de pandemie met 94% omhoog. Koeriers kregen vooral elektronica, computers en randapparatuur, gezondheids- en schoonheidsproducten amper aangesleept. De grootste online aankoophonger van de Belg lijkt nu toch gestild. Dat blijkt uit de recentste Salesforce Shopping Index.

Het aantal bestellingen via e-commerce ging van april tot en met juni met 20% achteruit in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Waar de Salesforce Shopping Index van kwartaal twee over twaalf maanden nog een bescheiden omzetgroei van 3% toont, werd in ons land ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 online 15% minder besteed.

"De terugval in digitale omzet is het sterkst merkbaar in de schoonheids-, voedings- en interieursector, wat wellicht een gevolg is van de heropening van hun fysieke winkels", zegt Roel Naessens van Salesforce BeLux.

Frappant is dat de online groei in buurlanden als Nederland (+28%), Frankrijk (+16%) en Duitsland (+9%) wel nog sterk toeneemt. Wereldwijd steeg de omzet uit e-commerce met 3%.

Dat betekent echter niet dat de onlineverkoop bij ons minder belangrijk wordt. Ondanks de dalende trend, doen Belgische consumenten nog steeds veel meer online aankopen dan voor de crisis en lijkt dat nieuwe koopgedrag niet meer te zullen keren. Bovendien neemt de gemiddelde waarde van het digitale winkelmandje dat we afrekenen, nog fors toe: van 55,75 euro in volle crisis naar 64,29 euro in de voorbije maanden. Hiermee volgt ons land de globale trend dat per online bestelling meer geld wordt uitgeven.

Volgens Salesforce zullen retailers de rol van hun medewerkers in de winkel wel moeten herzien. Want vast staat dat ze ook in België meer dan ooit zullen moeten knokken voor trouwe klanten en uitpakken met een meer gepersonaliseerde klantervaring.

Gerelateerde artikels

Kopen we nog zo bewust en lokaal als in het begin van de pandemie?
Nederlanders ‘koploper’ in online boodschappen
Voedingsprijzen stijgen

Pas stabilisatie in voorjaar 2022

Voedingsprijzen stijgen

3 min.

Actueel

Nieuwe Carrefour Express in Evere en Sint-Pieters-Woluwe
Chaudfontaine helpt Chaudfontaine
Buurtsuper.be over de verkoop van Superpost (Alvo) aan Jumbo
cover.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy