Niet langer 1 + 1 gratis-acties voor verse voeding?

2 min.

Rentabiliteit
Belangenbehartiging

Buurtsuper.be heeft twee jaar geleden samen met de Boerenbond een wetsvoorstel voorbereid om een halte toe te roepen aan stuntpromoties op verse voeding. Tot dusver was er weinig of geen belangstelling voor het voorstel, maar CD&V heeft het nu in het kader van de boerenprotesten terug boven gehaald. Het wil het verbod op gratis acties afdwingen via wetsvoorstel. "1 kopen + 1 gratis: voor verse producten zijn deze acties op termijn slecht voor landbouwers, buurtsupermarkten, speciaalzaken, maar ook voor de consument zelf."

Als het van CD&V afhangt, zullen in de toekomst 1+1 gratis- of 1+2 gratis-acties of nog straffere promoties niet meer toegelaten zijn. De partij dient een wetsvoorstel om dat te verbieden in met de steun van Unizo, Buurtsuper.be en landbouworganisaties. Leen Dierick, Kamerlid voor CD&V, liet zich voor haar wetsvoorstel inspireren door de Franse regelgeving. Daar worden sinds 2019 al geen 1 + 1 gratis-promoties op voedingsproducten meer toegelaten.

"We zien dat er een zeer grote race to the bottom (concurrenten voeren door voortdurende prijsverlagingen een felle strijd om de klant, red.) bezig is, met heel wat stuntpromoties, zoals 1 + 2 of 1 + 3 gratis en dat heeft een aantal ongunstige gevolgen", legt Dierick uit in "De ochtend" op Radio 1.

"Ik begrijp dat dergelijke promoties op het eerste gezicht goed lijken voor de consument. Maar er is een enorme concurrentie bezig in de retail die enkel grote ketens kunnen volhouden, maar de supermarkten die franchisenemers zijn bij die grote ketens kunnen dit niet meer en speciaalzaken dreigen te verdwijnen. Het gevolg is dat er op lange termijn minder concurrentie en minder keuze is voor de consument." Enkel de ketens kunnen dit volhouden, maar de bakker om de hoek of de speciaalzaak of kleinere supermarkten kunnen dit niet meer en dreigen te verdwijnen.

Dierick benadrukt dat het ook nadelig is voor de producent. "De boer krijgt geen eerlijke prijs meer voor producten. Er is minder ruimte om te investeren in duurzame en diervriendelijke productie, ze worden gedwongen om op zoek te gaan naar alternatieven, vaak minderwaardige producten. Dat kan ook voor de consument nadelige gevolgen hebben op lange termijn."

"De landbouwsector staat onder enorme druk en kent veel uitdagingen. Het is belangrijk om onze voeding in eigen handen te houden, dit is een steentje dat daartoe bijdraagt zodat ze een eerlijke prijs krijgen voor producten en dat er voldoende winstmarges zijn om op een duurzame en diervriendelijke manier te blijven investeren."

Handelsfederatie Comeos, dat de supermarktketens vertegenwoordigt, waarschuwt dat dit wetsvoorstel de winkelkar voor de consument alleen nog duurder zal maken en benadrukt dat de promotieacties soms ook dienen om voedselverspilling te voorkomen, wanneer er bijvoorbeeld een erg goede oogst is. "Dit gaat duidelijk niet over alles verbieden", reageert Dierick. "2+1 blijft wel mogelijk, maar zeer grote promoties willen we vermijden. Dat kan anders leiden tot voedselverspilling."

Gerelateerde artikels

Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Nieuwe franchisewet beschermt zelfstandige supermarkten tegen onevenwichtige contracten
Studenten en werkgevers eisen verankering 600 uur studentenarbeid

Actueel

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy