Nederlandse speciaalzaken profiteren van coronacrisis

2 min.

Speciaalzaak
Trends & innovaties

Distrifood rapporteert - op basis van GfK-cijfers - dat afgelopen jaar de voedingsuitgaven in de Nederlandse speciaalzaken nog meer groeiden dan in de supermarkt. 

Nederlanders gaven ruim 30 % meer uit bij de groentewinkel: zowel het aantal mensen dat daar boodschappen deed nam toe, als het bedrag dat ze per keer uitgaven. "Dat bedrag is het afgelopen jaar omhog gegaan van iets meer dan 9 euro naar boven de 10 euro per keer", zegt Joop Holla van GfK.

Na de groenteboer, waren het de viswinkel - met meer dan een kwart meer omzet - en de slager met ruim 20 % meer die het meest profiteerden van het veranderde boodschappengedrag in Nederland.

"Het is wel opmerkelijk dat mensen in deze crisis veel meer belangstelling hebben voor vers eten", zegt Holla. "Ook in de supermarkt vinden we vers steeds belangrijker. Dat zie je ook terug in de winkel. Waar dat een steeds prominentere plek krijgt."

Kaaswinkels zagen de verkoop afgelopen jaar met net iets minder dan 20 % toenemen en bakkers met 15 %. "Mensen haalden vaak al brood bij de bakker, ook voor de crisis en vooral op de zaterdag."

Opvallend is nog dat consumenten de viswinkel pas tijdens de coronacrisis hebben herontdekt, waar bij de andere speciaalzaken ook voor de crisis al meer klanten over de vloer kwamen.

Gerelateerde artikels

"Buurtsuper.be is onze steunpilaar"
Geen voedingswinkeliers meer in 21ste eeuw?
Opnieuw lagere prijzen in supermarkten

Actueel

Compagnon de route van Herman Nijs
Betalend parkeren afschaffen?
Vakbonden en werkgevers niet eens over loonnorm
Cover SuperMAG febr21

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy