Nederlanders ‘koploper’ in online boodschappen

2 min.

Trends & innovaties

PayPal, in de VS bekend als betaalmiddel en met de opkomst van e-commerce wellicht ook in Europa, is een betaaldienst voor online- en mobiele aankopen. PayPal heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de stand van zaken in e-commerce in Europa. En wat blijkt? Van de Nederlandse consumenten heeft 80% wel eens een keer online boodschappen besteld, het hoogste aantal in Europa.

Het onderzoek is gedaan in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen, Nederland, België, Portugal, Ierland, Griekenland en Zweden. En als het om de penetratie van online boodschappen doen gaat, zijn Nederland en Zweden de twee landen met het hoogste percentage. Ter vergelijking: Portugal komt uit op 65%.

Andere resultaten

Bijna twee derde (64%) van de Nederlandse consumenten bestelt wel eens online maaltijden bij lokale horeca. Daarin is Griekenland weer het hoogste: met 65% en Zweden het laagste: 33%. 

Als gevraagd wordt naar de redenen waarom ze online boodschappen doen, blijkt:

  • 63% van de Nederlandse respondenten zegt online boodschappen te doen om tijd te besparen.
  • 65% geeft aan dat ze proberen alle boodschappen in één keer te bestellen.
  • 59% geeft aan via verscheidene online-aanbieders de beste koop te kunnen vinden. 

In het onderzoek is ook gevraagd waarom consumenten juist geen boodschappen online wil doen:

  • 85% geeft aan het eten eerst te willen zien voordat het gekocht wordt.
  •  85% heeft er een voorkeur voor om boodschappen in de supermarkt te doen wanneer ze die nodig hebben, in plaats van tevoren te bestellen.
  • 81% doet liever de boodschappen in de supermarkt omdat het aanbod hun geheugen helpt over de producten die ze nodig hebben.
  • 68% van de respondenten koopt ‘offline’, omdat ze online boodschappen doen te duur vinden (extra bezorgkosten).

65% van de consumenten die online boodschappen doen, koopt in grote hoeveelheden, om de bezorgkosten zo laag mogelijk te laten zijn ten opzichte van het bestede bedrag.

En als het om maaltijden gaat: 32% bestelt geen maaltijden online omdat zij het aanbod niet gezond genoeg vinden.

Daarnaast: 53% van de respondenten geeft aan liever plaatselijk online te winkelen, via apps en sites die winkels in hun omgeving ondersteunen.

Gerelateerde artikels

Zuivelbestedingen gestegen
Supermarktverkoop keldert door online boodschappen
Steeds vaker boodschappen op zondag

Actueel

Groot geworden met mosselen
Aantal internetwinkels op 2 jaar met helft gestegen
Op de koffie met Wendy

Office manager van PMO

Op de koffie met Wendy

3 min.
cover-van-supermag-april-2022-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy