Verschillend van onze leden-speciaalzaken werden in hun winkel of op beurzen bezocht door een dubieus bedrijf dat software en diensten op vlak van HACCP aanbiedt. Tijdens dat gesprek werd hen ook een verkoopovereenkomst aangeboden. Achteraf bleek echter dat ze, bij wijze van voorbeeld, voor drie jaar gebonden waren aan een contract waarin uitgebreide diensten en onrechtmatige bedingen zijn opgenomen.
In tegenstelling tot de consumentenwetgeving is er in de B2B-relatie (overeenkomsten tussen ondernemers onderling) weinig bescherming tegenover dit soort van misleidende handelspraktijken. Buurtsuper.be heeft dan ook aan parlementslid Katja Gabriëls (Open VLD) gevraagd om de bevoegde minister hierover te interpelleren.
De Minister antwoordde dat "dit soort praktijken mede aanleiding hebben gegeven tot de invoering van de B2B-wetgeving in 2019. De Economische Inspectie stelt onderzoeken in op basis van de meldingen die zij via het Meldpunt ontvangt. Sinds 2019 heeft dit geleid tot 40 waarschuwingen en 53 processen-verbaal."
Ondernemers die menen het slachtoffer te zijn van oneerlijke marktpraktijken worden gevraagd om die alleszins te melden via het Meldpunt https://meldpunt.belgie.be/, waarna zij automatisch een aangepaste reactie krijgen op hun melding. Buurtsuper.be vraagt ook haar leden om bij het minste argwaan contact met ons op te nemen via info@buurtsuper.be.