Medewerkers vinden en binden via sociale media

4 min.

Personeel
SuperMAG

Sociale media inzetten om nieuwe medewerkers te vinden? De motivatie van een potentiële kandidaat is veel groter als die via sociale media leuke en interessante informatie terugvindt over jouw buurtsuper. Inzetten op employer branding is dus de boodschap. 

Begin bij het begin: 5 GOUDEN TIPS om jouw socials te boosten

1. Bedrijfscultuur
Potentiële werknemers willen vooraf graag weten in welk bedrijf ze terechtkomen, maar ook (potentiële) klanten willen graag zien hoe het er bij jou aan toe gaat. Toon via je posts de waarden en normen die jullie als team willen uitdragen. 

2. Plezier en succes 
Een medewerker die tien jaar in dienst is, een succesvolle verbouwing die achter de rug is of een geliefde collega die op pensioen gaat? Dat zijn dé momenten om op sociale media te delen. Een fijn bedrijfsfeest of een drankje na de werkuren? Maak enkele leuke foto’s en toon hoe jullie als team plezier maken. 

3. Werknemers op de foto
Dag van de pizza of een nieuwe spaaractie die van start gaat? Maak niet enkel foto’s van de producten maar betrek ook je medewerkers. Zo voelt je team zich gewaardeerd én het geeft de actie de nodige persoonlijke toets!

4. Meet the team
Wie kan een beter beeld geven van de teamspirit en de werkplek dan de medewerkers zelf? Ga hier creatief mee om: verzamel quotes, doe korte interviews, laat ze vertellen over de leukste of grappigste opmerkingen van een klant, of toon hun favoriete tussendoortjes uit de winkel. 

5. Opleidingen en workshops
Laat jij je team opleidingen of workshops volgen? Zet dit in de kijker. Zo toon je aan potentiële werknemers dat er ruimte is voor persoonlijke groei. Ook aan  klanten laat je zien dat je inzet  op kwaliteit en service.

Do’s-and-don’ts bij het delen van vacatures

Do!

  • Maak een betalende advertentie van je vacature en bereik zo nóg meer potentiële kandidaten. 
  • Plaats aantrekkelijke afbeeldingen of video’s bij je vacature die de werksfeer in je buurtsuper weergeven. Dit helpt potentiële sollicitanten om een beeld te vormen van de werkomgeving.
  • Gebruik de socialmediaplatformen waar je doelgroep actief is. Meestal zijn dit LinkedIn, Facebook en Instagram.
  • Laat je (huidige) medewerkers ervaringen en persoonlijke verhalen delen. Dit geeft je meer geloofwaardigheid als werkgever. 
  • Gebruik relevante hashtags – zoals #vacatures en #werkgezocht – en branchespecifieke tags om je vacatures meer zichtbaarheid te geven zoals #supermarkt, #buurtsuper, #carrefour … 
  • Vraag je medewerkers om de vacature ook te delen. Werken met mensen die je kent, is altijd een pluspunt. 
  • Zorg dat je vacature aangepast is aan je doelgroep. Ken je doelgroep en pas de tone of voice van je tekst en beelden daarop aan.

Don’t!

  • Laat clichés zoals ‘Wij zoeken een enthousiaste duizendpoot’ achterwege. Geef in de plaats een kort en bondig overzicht van de functie, vereisten en voordelen.
  • Plaats geen vacatures zonder duidelijke functieomschrijvingen of vereisten. Dit kan tot verwarring leiden en ongeschikte kandidaten aantrekken.
  • Laat sollicitanten niet te lang wachten. Reageer snel op sollicitaties en vragen van potentiële kandidaten. 
  • Als je feedback ontvangt van sollicitanten, negeer die dan niet. Luister naar hun opmerkingen en gebruik ze om je wervingsproces te verbeteren.

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU

Actueel

Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy