Maaltijdbezorgers boomen ook na lockdown

2 min.

Trends & innovaties

In de meeste landen is de horeca na maanden van verplichte sluiting weer open, maar dat betekent niet dat mensen minder afhaalmaaltijden aan huis laten komen. Bedrijven als Deliveroo, Uber Eats en Just Eat Takeaway.com groeiden vorig jaar met tientallen procenten. Ze doen dat ook in 2021.

Via het platform van Deliveroo spendeerden klanten in het tweede kwartaal 76 % meer dan een jaar eerder. In totaal werd voor 1,7 miljard pond aan maaltijden verkocht. De cijfers verbazen het bedrijf zelf, want het verhoogt zijn jaardoelstellingen voor dit jaar. De bruto-omzet van Deliveroo - waarvan het gros naar de restaurantuitbaters gaat - zal volgens de bedrijfsprognose met 50 tot 60 % stijgen. Eerder rekende het op 30 tot 40 % groei.

Deliveroo is niet het enige e-commercebedrijf dat een boost kreeg tijdens de lockdowns en ook daarna blijft groeien. Begin mei trok ook Bol.com zijn omzetprognose voor 2021 op. De webwinkel van de groep Ahold Delhaize rekent op 40 % groei, tegenover een eerdere raming van 30 %.

De maaltijdboxenleverancier HelloFresh trok zijn omzetgroeiprognose op van 20 tot 25 % groei naar 35 tot 45 %. De omzet verdubbelde vorig jaar en in het eerste kwartaal van dit jaar ging hij 114 % hoger.

Dankzij de omzetboost maakte HelloFresh vorig jaar voor het eerst winst. Deliveroo kan de extra omzet die corona opleverde, niet omzetten in winst en meldt dat de winst relatief traag zal groeien omwille van hoge investeringen die het moet doen. Na aftrek van alle kosten is het bedrijf nog steeds verlieslatend. Waarnemers vragen zich af of Deliveroo ooit winst kan maken. De kostenbasis is hoog. Ze twijfelen dan ook aan het businessmodel van het Britse bedrijf.
 
 

 

Gerelateerde artikels

Kopen we nog zo bewust en lokaal als in het begin van de pandemie?
Nederlanders ‘koploper’ in online boodschappen
Voedingsprijzen stijgen

Pas stabilisatie in voorjaar 2022

Voedingsprijzen stijgen

3 min.

Actueel

Nieuwe Carrefour Express in Evere en Sint-Pieters-Woluwe
Chaudfontaine helpt Chaudfontaine
Buurtsuper.be over de verkoop van Superpost (Alvo) aan Jumbo
cover.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy