Maaltijdbezorgers boomen ook na lockdown

2 min.

Trends & innovaties

In de meeste landen is de horeca na maanden van verplichte sluiting weer open, maar dat betekent niet dat mensen minder afhaalmaaltijden aan huis laten komen. Bedrijven als Deliveroo, Uber Eats en Just Eat Takeaway.com groeiden vorig jaar met tientallen procenten. Ze doen dat ook in 2021.

Via het platform van Deliveroo spendeerden klanten in het tweede kwartaal 76 % meer dan een jaar eerder. In totaal werd voor 1,7 miljard pond aan maaltijden verkocht. De cijfers verbazen het bedrijf zelf, want het verhoogt zijn jaardoelstellingen voor dit jaar. De bruto-omzet van Deliveroo - waarvan het gros naar de restaurantuitbaters gaat - zal volgens de bedrijfsprognose met 50 tot 60 % stijgen. Eerder rekende het op 30 tot 40 % groei.

Deliveroo is niet het enige e-commercebedrijf dat een boost kreeg tijdens de lockdowns en ook daarna blijft groeien. Begin mei trok ook Bol.com zijn omzetprognose voor 2021 op. De webwinkel van de groep Ahold Delhaize rekent op 40 % groei, tegenover een eerdere raming van 30 %.

De maaltijdboxenleverancier HelloFresh trok zijn omzetgroeiprognose op van 20 tot 25 % groei naar 35 tot 45 %. De omzet verdubbelde vorig jaar en in het eerste kwartaal van dit jaar ging hij 114 % hoger.

Dankzij de omzetboost maakte HelloFresh vorig jaar voor het eerst winst. Deliveroo kan de extra omzet die corona opleverde, niet omzetten in winst en meldt dat de winst relatief traag zal groeien omwille van hoge investeringen die het moet doen. Na aftrek van alle kosten is het bedrijf nog steeds verlieslatend. Waarnemers vragen zich af of Deliveroo ooit winst kan maken. De kostenbasis is hoog. Ze twijfelen dan ook aan het businessmodel van het Britse bedrijf.
 
 

 

Gerelateerde artikels

Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.
De bakstenen winkel herrijst

Retailexpert Els Breugelmans ziet geen Apocalyps

De bakstenen winkel herrijst

3 min.

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy