In Het Laatste Nieuws van vandaag staat een interessant artikel over een consumentenstudie die iVox tijdens de afgelopen zomer uitvoerde in opdracht van Buy Way en Mastercard.
Daaruit blijkt dat 54% van Belgen vóór de coronacrisis bij voorkeur 'in het echt' ging shoppen en dat dit na de lockdown zelfs steeg tot 63%. De consumenten vinden dat fysieke winkels een betere garantie bieden inzake kwaliteit (62%) en betalingsveiligheid (50%). De trend is minder uitgesproken onder jongeren: 27% van de Belgen onder de 35 koopt liever online, tegenover 38% die liever de deur uitgaat om te shoppen.
"Tegelijk zien we een tegenstelling tussen de perceptie van de consument en het effectieve koopgedrag", zegt Christophe Hamal, CEO van Buy Way. Zo doet één op de vijf Belgen numeer online aankopen dan in de periode vóór de lockdown. "Hoewel ze om emotionele redenen de voorkeur geven aan fysieke winkels, zien we dat de Belgen in werkelijkheid toch vaker dan vroeger online shoppen, veelal omwille van het grotere aanbod (49%) en de lagere prijzen (44%)." Volgens handelaars test één op de drie klanten regelmatig een artikel in de winkel om het vervolgens online te kopen. 50% van de ondervraagde consumenten geeft toe dat inderdaad al eens gedaan te hebben.
De onderzoeksresultaten bevestigen de conclusies die Buurtsuper.be eerder al duidde via haar media: “Buurtsupers mogen de kansen die e-commerce biedt zeker niet laten passeren, maar ze moeten zich realiseren dat hun fysieke winkels het vooral moeten hebben van de emotionele en minder de rationele drijfveren van de consument.”
Luc Ardies van Buurtsuper.beBuurtsupers mogen de kansen die e-commerce biedt zeker niet laten passeren. Ze moeten zich wel realiseren dat fysieke winkels het vooral moeten hebben van de 'emotionele' drijfveren van de consument.”