Vandaag stond er een interessant artikel in ‘De Tijd’ over Ascencio, een belangrijke speler in het retail vastgoed. Omdat ze heel wat voedingswinkels in de portefeuille hebben, hebben ze minder te lijden onder de coronacrisis.
Vincent Querton, CEO van Ascencio, heeft het ook over de gevolgen van e-commerce: “De pandemie heeft de verandering van het business model van de retailers versneld. Ze moeten een ideale balans vinden tussen e-commerce en shops.”
Maar e-commerce betekent volgens hem niet het einde van de bakstenen winkel. Een winkel voor wie het wil, om je producten te tonen, waar je terechtkan voor advies of waar je makkelijk spullen kan omruilen, blijft een troef.”
Een visie op lange termijn is wél belangrijk. “Je moet bepalen welk type panden je wil, op welke locaties, en wie je als huurders wil. Een voorbeeld: hypermarkten zijn voorbijgestreefd. Dat was het concept van de traditionele families van de golden sixties: mama en papa die samen met hun vier kinderen één keer per week gingen shoppen.”
“Nu zijn er veel alleenstaanden, mensen in een latrelatie of nieuw samengestelde gezinnen die meer flexibiliteit nodig hebben. De koning van de voedingsretail vandaag is de supermarkt: groter en goedkoper dan een kleine buurtwinkel, maar niet het megalomane van een hypermarkt, waar je veel tijd verliest.”
Vincent Querton, CEO van AscencioDe koning van de voedingsretail vandaag is de supermarkt: groter en goedkoper dan een kleine buurtwinkel, maar niet het megalomane van een hypermarkt, waar je veel tijd verliest.