Is winkeldiefstal te verzekeren?

4 min.

Winkeldiefstal

Hoewel iedere supermarktondernemer last heeft van winkeldiefstal, is het onmogelijk om daar een verzekering tegen af te sluiten. Waarom is dat? Onze collega’s van het vakblad Distrifood zochten uit hoe dat in Nederland precies in elkaar zit.

Nu is het in Nederland mogelijk om uiteenlopende zaken te verzekeren, maar een verzekering tegen winkeldiefstal? Dat is onmogelijk, stelt het CBL (Nederlandse koepel voor levensmiddelenbedrijven). 'Voor zover ik kan achterhalen is er niet zoiets als een winkeldiefstalverzekering', laat een woordvoerder weten. 'Het fenomeen is ook bij leden niet bekend.'

Enkel verzekering bij inbraak is verzekerbaar

Diverse verzekeraars onderschrijven die lezing van het CBL. Zo laat Nationale Nederlanden desgevraagd weten: 'Winkeldiefstal is alleen gedekt als ook sprake is van een inbraak met braakschade. Een gewone diefstal is niet gedekt op de verzekering.' Hoewel Aon diverse verzekeringspakketten aanbiedt speciaal voor supermarktondernemers, is winkeldiefstal ook bij hen ongedekt. 'Blote diefstal (wegnemen, niet afrekenen e.d.) is niet verzekerd en ook niet verzekerbaar momenteel', aldus een woordvoerder. 'Het niet afrekenen is voor ons een onverzekerbaar risico. Moeilijk te bepalen, te kwantificeren en te beheersen.'

Het Verbond van Verzekeraars is de belangenvereniging van schade- en levensverzekeraars in Nederland en eveneens onbekend met specifieke verzekeringen tegen winkeldiefstal in supermarkten. 'Een inventarisverzekering dekt schade en diefstal van spullen, materialen en voorraad, maar voorwaarde voor dekking is dat er teken van braak moet zijn. Dat is bij winkeldiefstal niet het geval', meldt een woordvoerder. 'Als er buiten openingstijden ingebroken wordt en er spullen worden ontvreemd, zijn die sporen er wel en kan er wel dekking zijn, mits aan de voorwaarden wordt voldaan, zoals bijvoorbeeld goed hang- en sluitwerk, inbraakalarm, et cetera.'

Ook verzekeringsadviseurs Gerard van der Zaag en Jaap Scholte zijn vanuit hun werk voor ABN Amro niet bekend met een verzekering voor supermarktondernemers tegen winkeldiefstal. 'Grijze of blote diefstal, het meenemen of niet aanslaan van producten bij de zelfscankassa is een heel lastig verhaal om te verzekeren', zegt Van der Zaag. 'Ik begrijp de vraag naar een winkeldiefstalverzekering wel. Het risico overdragen aan een andere partij als het een groot probleem is, klinkt heel logisch', aldus Scholte.

'Maar hoe bewijs je ook dat er gestolen is? Het is een dermate groot risico dat je hier in de markt niet iemand zult vinden die het wil verzekeren.' 'Het is natuurlijk waanzinnig als je 1 procent rekent over de totale omzet', meent Van der Zaag. 'Verzekeraars kijken naar het totale risico, zoals schadelast, schadekans, schadebehandelingskosten, overhead, et cetera. Maar dat is wel een risico waarbij het in de retailbranche over miljarden euro's gaat.' Ook andere verzekeraars stellen dat winkeldiefstal in supermarkten een groot probleem is, waardoor de premies erg hoog zouden worden.

Winkeldiefstal is ondernemersrisico

'Winkeldiefstal is typisch een voorbeeld van ondernemersrisico', legt een woordvoerder van een andere verzekeringsmakelaar uit. 'Dit risico loop je als ondernemer en dat is in de regel niet te verzekeren. Dat hoort gewoon bij de uitoefening van je bedrijf. Andere voorbeelden van ondernemersrisico? Als een bedrijf met een voorraad blijft zitten en dat op de markt moet dumpen tegen een veel lagere prijs dan de inkoopprijs. De ondernemer denkt een kans te hebben door het aankopen van zo'n voorraad, maar heeft het verkeerd ingeschat. Ook dat is een voorbeeld van ondernemersrisico.'

'Wat we tegenwoordig wel zien is dat er soms verzekeringen zijn voor als het personeel bepaalde producten niet afrekent of frauduleus handelt met goederen', zegt ABN Amro-verzekeringsadviseur Van der Zaag. 'Maar dan praat je wel over beperkte verzekerde bedragen. Verzekeraars zijn er niet heel happig op, maar het wordt wel als een serviceproduct aangeboden. Dan praat je over een maximaal te verzekeren bedrag van €10.000.' Onder meer Hienfeld, een specialist in het verzekeren van niches, biedt dergelijke opties aan.

'Supermarkten worden strenger voor personeel'

Supermarkten zijn in de loop der tijd steeds strenger geworden voor het eigen personeel, zegt advocaat arbeidsrecht Pascal Besselink van DAS tegen Distrifood. Hij verleent juridische bijstand aan zowel bedrijven als particulieren, met focus op midden- en kleinbedrijven. 'Wat ik in de praktijk zie is dat winkeldiefstal een belangrijk onderwerp is dat breed speelt. Zeker binnen de retailbranche zijn er steeds meer werkgevers met een zerotolerancebeleid. Steeds vaker sanctioneren zij werknemers met ontslag op staande voet.'

Niet onlogisch, stelt Besselink, want als winkeldiefstal niet verzekerbaar is dan trachten ondernemers met eigen maatregelen de problematiek te bedwingen. ‘In de rechtspraak is inmiddels wel redelijk uitgekristalliseerd wanneer een ontslag (op staande voet) stand kan houden in zaken waarin werknemer, zonder toestemming van werkgever, producten (al dan niet van geringe waarde) meeneemt.’ Zo is een supermarktmedewerkster de laan uitgestuurd na het consumeren van een niet-betaald blikje Red Bull. Een ander kon vertrekken na het verzilveren van een aan een klant toebehorende emballagebon ter waarde van €6.

'Het is voor werkgevers wel heel belangrijk om goed op te schrijven welke criteria zij hanteren. Wanneer overschrijdt een werknemer de grens? Het valt of staat bij duidelijkheid van de regels en die dienen consequent te worden toegepast.' Werknemers moeten dus weten, ook bij het weg- of meenemen van zaken die niet of nauwelijks financiële waarde vertegenwoordigen, dat de werkgever dit kwalificeert als een dringende reden voor ontslag op staande voet. Het moet dus kenbaar zijn dat ook 'een beetje stelen' niet wordt geaccepteerd', meent Besselink. 'Een werknemer heeft veel te verliezen: zijn baan en bij een veroordeling krijgt hij of zij ook een strafblad.'

Supermarkten zetten in op technologie, preventie en training

Supermarktondernemers hanteren niet alleen strikte spelregels voor eigen personeel in de strijd tegen winkeldiefstal, maar zetten ook in op technologie, preventie en training. Of, zoals de Aon-woordvoerder het formuleert: 'Het mitigeren van dergelijke risico's zit hem toch echt in het controlemechanisme van ondernemers (toezicht - fysiek/camera, steekproef et cetera).'

Het CBL: ‘Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk om overlast, agressie en geweld, mede veroorzaakt door diefstal, zoveel mogelijk te voorkomen. Winkeliers treffen preventieve maatregelen met investeringen in fysieke beveiliging, training en opleiding en professioneel opgeleid toezicht.’ De branchevereniging stelt dat winkeliers de grenzen raken van wat zij kunnen doen bij de opsporing en handhaving.

Het CBL pleit daarom in een position paper voor onder meer een soepelere afhandeling van winkeldiefstalaangiftes en een landelijk platform voor de registratie van winkeldiefstallen. En een verzekering? ‘Dat zou voor ondernemers heel fijn zijn, een winkeldiefstalverzekering’, zegt de woordvoerder. ‘Het zal voor verzekeraars moeilijk te dekken zijn want helaas wordt bij de meeste ondernemers echt veel gestolen. Het is en blijft gewoon een ontzettend groot probleem.’

Bron: Distrifood

… en hoe zit het in België met het verzekeren tegen winkeldiefstal?

Ook in België is winkeldiefstal niet te verzekeren, aangezien men quasi onmogelijk het risico van de ondernemer in kaart kan brengen. Buurtsuper.be onderzoekt wél of een verzekering tegen interne winkeldiefstal mogelijk is. We houden je op de hoogte! 

Gerelateerde artikels

PPS gaat de strijd aan tegen winkeldiefstal
Winkeldiefstal en zeven jaar vervolgingsbeleid in België
Vriendelijkheid in de  strijd tegen diefstal

Actueel

Multifranchisers in opmars
En hoe zit het nu met het statiegeld?
Franse Carrefour ‘verzelfstandigt’ eigen winkels
cover-van-supermag-dec24-hr.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy