Buurtsuper.be bracht de evolutie van food speciaalzaken van 2008 tot en met 2023 in Vlaanderen in kaart. Spijts de globale en forse achteruitgang van het aantal speciaalzaken, valt het op dat sommige segmenten of type winkels het beter doen dan andere. Wat zijn de toekomstkansen voor kleinschalige speciaalzaken in een zeer competitieve foodmarkt?
Lees hieronder ook het uitgebreide artikel dat Het Nieuwsblad bracht nav dit onderzoek.
“Drie keer van concept veranderd om consument bij te houden”
Het aantal Vlaamse food speciaalzaken is op 16 jaar tijd met 29% gedaald. Einde 2023 bedroeg dat aantal nog 7.326 (10.296 winkels in 2008). De daling van het aantal winkels is het grootst vooral bij groenten & fruit winkels, bakkers, dieet- en reformwinkels, slagers, kaas- en viswinkels. Zij zagen hun aantal dalen met 30% tot meer dan 50%!
Vlaamse gezinnen willen, omwille van hun drukke professionele én vrijetijdsleven, hun boodschappen zoveel mogelijk onder één dak doen of online bestellingen thuis laten leveren. Daarnaast is er een groeiende tendens binnen de retail om ook op verse voeding prijskortingen en allerlei stuntpromoties toe te passen, waar de kleinschalige detailhandel het grootste slachtoffer van is. Gelukkig, voor speciaalzaken, zijn er ook speciale momenten waarop de consument minder prijsgevoelig is en voluit voor kwaliteit gaat. Dan is er moed nodig om ietsje duurder te zijn.
Successleutels
Koffie & thee-zaken (+88%!) en chocoladewinkels (+11%) zijn er als geen ander in geslaagd om hun aantal te verhogen. Maar ook individuele groenten & fruitwinkels, slagers, bakkers etc. die succesvol blijven - spijts de algemene achteruitgang in hun sector - tonen aan dat er nog wel degelijk een strategie is die de consument de weg kan tonen naar dit soort van speciaalzaken. Jammer genoeg is er geen toverformule die overal toepasbaar is en biedt elke situatie andere kansen en bedreigingen (locatie, concurrentie, type consumenten,…).
Buurtsuper.be heeft hierover een dossier gemaakt dat een cijfermatige en kwantitatieve analyse koppelt aan een kwalitatief onderzoek van ‘best practises’ waarmee succesvolle ondernemers bewijzen dat er wel degelijk een toekomst is weggelegd voor de sector.
In dat dossier formuleert Buurtsuper.be 10 successleutels met, onder andere, de drie onderstaande opvallende inspiratiebronnen:
3 successleutels
- Deel je passie, verhalen en vakkennis voluit met de klanten
De sociale media zijn uitermate geschikt om je passie en vakkennis met een trouw publiek te delen. Denk aan delicatessezaken die zich focussen op producten uit bepaalde landen en op hun website tonen van waar de producten komen, het verhaal van de producent vertellen … Of kaaswinkels die zelf hun kazen affineren …
- Richt een community (waar mensen met dezelfde interesses elkaar ontmoeten)
Wijn- en drankenwinkels organiseren regelmatig events zoals degustaties om op die manier klanten bij elkaar te laten komen en de onderlinge ervaringsuitwisseling te faciliteren
- Wordt ‘curator’ (maak eigenzinnige selecties en ontzorg klanten van keuzestress)
Koffie- en theehuizen of chocoladewinkels die hun assortiment zo diep hebben ontwikkeld dat klanten keuzestress krijgen, maken zelf een eigenzinnige selectie die ze met passie voorstellen aan hun trouw klantenpubliek.
Over en voor speciaalzaken
Wil je het volledige dossier ‘Toekomstkansen voor speciaalzaken in de food retail’ (Buurtsuper.be februari 2024) inkijken? Vraag het dan op via info@buurtsuper.be.
Buurtsuper.be start een project op voor speciaalzaken waar ze onderling ervaringen kunnen uitwisselen en inspiratie doen via bedrijfsbezoeken en een inspiratietrip in het buitenland. Meer info via onderstaande link!
Meer over ons netwerk voor speciaalzaken