Inspirerend Canada

4 min.

Verhalen

Eind vorig jaar trok Buurtsuper.be met een groep retailondernemers naar Canada. We bezochten er Saint-Alexis-des-Monts, Quebec City en Montreal. Check hier het reisverslag van collega Vanessa Abbeel. Zij pakte met veel plezier haar koffer in en ging mee op deze inspirerende trip.

Saint-Alexis-des-Monts

In Saint-Alexis-des-Monts mochten we genieten van twee bijzondere lokale specialiteiten. De Sortilège is een whiskylikeur met ahornsiroop geserveerd in een ijsglas. Je moet dus snel zijn om het op te drinken!

De tweede specialiteit is de Caribou wine, die we als aperitief aan het kampvuur aangeboden kregen. Volgens de legende werd deze drank gemaakt door de allereerste kolonisten die tegen het einde van de zeventiende eeuw naar Quebec kwamen. De inheemse Amerikaanse stammen geloofden dat de drank kariboebloed bevatte en vernoemden het naar dit dier. Interessant én best lekker.

Quebec City

In Quebec City bezochten we de microbrasserie Nouvelle France. Deze lokale brouwerij brouwt, onder andere, glutenvrij bier. Het bracht de deelnemers aan het denken: 30% van de bevolking heeft een allergie en het aantal blijft stijgen. Hoe kunnen wij als retailers daarop op inspelen?

’s Avonds trokken we met de ‘funicular’ naar het hoger geleden gedeelte van Oud Quebec. In restaurant La Bûche kregen we traditionele streekgerechten met een hedendaagse twist voorgeschoteld: meat pie, poutine, bonensoep, tartaar van hert, zalmtartaar en nog veel meer.

Op dag vier bezochten we een aantal speciaalzaken. Het inspireerde de deelnemers om na te denken over hoe ze zich lokaal kunnen positioneren of zich op basis van een niche-aanbod kunnen onderscheiden, zonder het commerciële kader van hun formule uit het oog te verliezen.

We startten in Oud Quebec, waar je vooral kleinere speciaalzaken vindt. Oud Quebec voelt aan als een Ardens of Frans dorpje en wordt regelmatig gebruikt door Amerikaanse filmmakers op zoek naar ‘Europese locaties’.

In de namiddag stond Île d’Orléans op het programma, waarvan de vroegere Quebecanen dachten dat het bewoond werd door heksen en tovenaars. Tigidou is een confiturerie op Île d’Orléans, gespecialiseerd in het maken van confituren met verrassende combinaties, zoals frambozenconfituur met jalapeño’s. Ze maken ook appelcrèmes, fruitsiroop, marmelades en gelei.

La Cidrerie Verger Bilodeau is een familiebedrijf dat appels verbouwt en verschillende soorten cider (ijscider, mousserende cider ...) en andere bijproducten van appels en ahorn produceert. 

Montreal

Op de vijfde dag stond het meest boeiende bezoek op de agenda: Walmart. Het begon al bij de inkom, waar we begroet werden door een professionele ‘groeter’. We werden er rondgeleid door Cyrille Ballereau, Vice President Operations Walmart Canada. Bij Walmart kan je letterlijk bijna alles kopen. Behalve alcohol.

Opvallend: quasi alle verpakkingen, ook van de door ons gekende producten, zijn véél groter zijn dan bij ons. Dat is zeker het geval voor bijvoorbeeld noten, druiven en chips. Er staan ook AI-camera’s die gericht zijn op de diepvriezers. Die detecteren de lege vakken en geven de juiste werknemers een seintje op hun gsm wanneer deze producten aangevuld moeten worden.

Op dag zes gaf professor Gino Van Ossel een keynote over innovatie en trends in retail. 

In de namiddag werden we ontvangen bij Provigo door eigenaar Michel Lefebvre. Provigo is een retailer gevestigd in de provincie Quebec met meer dan 300 winkels en franchisers. Hier wordt heel veel zorg besteed aan de inrichting en look-and-feel. In de Avril Supermarché Santé werden we rondgeleid door manager Claude.

Deze supermarkt kan je eerder vergelijken met een grote biowinkel. Ze hebben ook een foodstand waar je broodjes of een maaltijd kan kopen. Om mee te nemen of om ter plaatse op te eten in een eetzaal met zicht op de supermarkt.

Op dag zeven, de laatste dag, brachten we nog een bezoek aan de Jean-Talon Market, een gezellige boerenmarkt, en de Marché des Saveurs du Quebec, een heel verzorgde overdekte markt met verschillende winkeltjes en eetgelegenheden.

Kortom, onze inspiratietrip naar Canada was opnieuw een boeiende reis die de deelnemers inspireerde om op een andere manier naar hun eigen onderneming te kijken én in te spelen op opportuniteiten. Ga jij de volgende keer ook mee?

Gerelateerde artikels

Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Stap voor stap naar verpakkingsvrij
Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen

Actueel

Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
Spar Ruddervoorde

Winkelopening

Spar Ruddervoorde

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy