De afgelopen maand werd er bij Colruyt Group een nieuwe technologie getest die ervoor zorgt dat de rekken optimaal gevuld blijven, er wordt gemeten hoeveel klanten er binnenkomen in de winkel en hoe druk het is aan de kassa, en er loopt een test om de winkel schoon te laten maken door een robot.
Eerder dit jaar kondigde Colruyt al de easy check-out aan, een kassasysteem met artificiële intelligentie dat het kassaproces met 1/5 versnelt. En vorig jaar lanceerde de retailer product finder, een systeem waarbij winkelmedewerkers tot anderhalf uur per dag besparen bij het uitzetten van producten in de rekken.
Colruyt investeert nu opnieuw in innovatie.
Aan de ingang van de winkel wordt een druktemeter getest die telt hoeveel klanten er binnenkomen, volledig anoniem. Het doel hiervan is de drukte in de winkel te kunnen inschatten en de planning van de winkelmedewerkers daarop af te stemmen. Ook aan de kassa wordt er getest met een druktemeter.
Daarnaast wordt er ook volop getest met een nieuwe technologie om ervoor te zorgen dat de rekken steeds optimaal gevuld worden. De technologie, die volledig ontwikkeld werd door het innovatieteam van Colruyt Group Smart Technics, koppelt de verkoopcijfers aan de stockcijfers van de winkel en de informatie van waar die rekken met die producten staan in de winkel. Die gegevens worden in de vorm van een plattegrond weergegeven op een scherm in de stockruimte van de winkel. Medewerkers zien op die manier welke rekken er met prioriteit aangevuld dienen te worden.
Daarnaast loopt er ook een test met een shelf scanner, een camera die de rekken scant. Deze shelf scanner brengt de status van de rekken in kaart via een geautomatiseerd proces. Op die manier kan de belevering van de winkels geoptimaliseerd worden en kan de geschikte plek voor een product in het rek geanalyseerd worden.
Colruyt test de verschillende innovatieve technologieën in de winkel in Halle. In de winkel in Halle loopt er momenteel ook een test met kuisrobots.
Ook in de supply chain van Colruyt Group wordt er volop geïnvesteerd in innovatie en digitalisering. Op die manier wordt de volledige keten – vanaf het product toekomt bij Colruyt tot het de winkel verlaat – gedigitaliseerd.
De testen kwamen tot stand met VLAIO-steun en in eigen huis ontwikkeld door het team van Colruyt Smart Technics.
Actueel
Laat je klanten proeven van groenten en fruit met een verhaal
Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Lees artikel
Winkeldiefstal kost vanaf volgend jaar 181 euro
Supermarkt zet incassobureau in
Lees artikel