Volgens Retailtrends.nl lijken bij onze noorderburen de speciaalzaken nog niet erg gebukt te gaan onder de inflatie en de stijgende levensduurte. Dat blijkt althans uit onderzoek dat ABN Amro heeft laten uitvoeren door Panelwizard.
44 % van de consumenten zegt bij voedingsspeciaalzaken niet op de prijs te letten. In 2017 was dat nog 35 %. Bovendien zegt zo’n driekwart van deze consumenten bereid te zijn om gemiddeld vijftien à zestien procent meer te betalen voor producten van een voedingsspeciaalzaak. Voor millennials ligt dat percentage nog iets hoger, voor vijftigplussers lager.
Niettemin is het aantal voedingsspeciaalzaken in Nederland de afgelopen jaren flink gedaald, ook tijdens de coronacrisis. Zo waren er begin dit jaar 138 bakkers en 77 groente- en fruitwinkels minder dan begin 2020. Slijterijen en delicatessenwinkels laten dan weer een groeiende trend zien in het aantal winkels.
Actueel

Online te bestellen
Paaseieren bestellen
Lees artikel

128 Delhaize-winkels
Buurtsuper.be begeleidt franchisenemers bij overname
Lees artikel
