In Nederland mag het bij food speciaalzaken iets meer zijn …

2 min.

Trends & innovaties

Volgens Retailtrends.nl lijken bij onze noorderburen de speciaalzaken nog niet erg gebukt te gaan onder de inflatie en de stijgende levensduurte. Dat blijkt althans uit onderzoek dat ABN Amro heeft laten uitvoeren door Panelwizard. 

44 % van de consumenten zegt bij voedingsspeciaalzaken niet op de prijs te letten. In 2017 was dat nog 35 %. Bovendien zegt zo’n driekwart van deze consumenten bereid te zijn om gemiddeld vijftien à zestien procent meer te betalen voor producten van een voedingsspeciaalzaak. Voor millennials ligt dat percentage nog iets hoger, voor vijftigplussers lager.

Niettemin is het aantal voedingsspeciaalzaken in Nederland de afgelopen jaren flink gedaald, ook tijdens de coronacrisis. Zo waren er begin dit jaar 138 bakkers en 77 groente- en fruitwinkels minder dan begin 2020. Slijterijen en delicatessenwinkels laten dan weer een groeiende trend zien in het aantal winkels.

Gerelateerde artikels

Colruyt introduceert zelfscannende winkelkar
Hoe kunnen buurtsupers meerwaarde bieden in AI-tijdperk?
AI tussen de winkelrekken

Proxy Delhaize Sint-Jan-in-Eremo

AI tussen de winkelrekken

4 min.

Actueel

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Supermarkt zet incassobureau in
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy