In Nederland mag het bij food speciaalzaken iets meer zijn …

2 min.

Trends & innovaties

Volgens Retailtrends.nl lijken bij onze noorderburen de speciaalzaken nog niet erg gebukt te gaan onder de inflatie en de stijgende levensduurte. Dat blijkt althans uit onderzoek dat ABN Amro heeft laten uitvoeren door Panelwizard. 

44 % van de consumenten zegt bij voedingsspeciaalzaken niet op de prijs te letten. In 2017 was dat nog 35 %. Bovendien zegt zo’n driekwart van deze consumenten bereid te zijn om gemiddeld vijftien à zestien procent meer te betalen voor producten van een voedingsspeciaalzaak. Voor millennials ligt dat percentage nog iets hoger, voor vijftigplussers lager.

Niettemin is het aantal voedingsspeciaalzaken in Nederland de afgelopen jaren flink gedaald, ook tijdens de coronacrisis. Zo waren er begin dit jaar 138 bakkers en 77 groente- en fruitwinkels minder dan begin 2020. Slijterijen en delicatessenwinkels laten dan weer een groeiende trend zien in het aantal winkels.

Gerelateerde artikels

Payconiq kent forse groei
Hogeschool HOWEST experimenteert met metaverse in de retail
Winkelpersoneel doorslaggevende factor in strijd tegen online

Actueel

Paaseieren bestellen

Online te bestellen

Paaseieren bestellen

1 min.
Buurtsuper.be begeleidt franchisenemers bij overname
Crashed Glass

Jupiler

Crashed Glass

2 min.
cover-supermag-feb-2023-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2023

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy