Impactstudie digitalisering & automatisering op retail en competenties van de winkelbediende

3 min.

Trends & innovaties

De digitalisering zal een belangrijke impact hebben op de medewerker in de zelfstandige detailhandel. Dit blijkt overduidelijk uit een reeks van drie klankbordsessies met zelfstandige ondernemers waaronder de zaakvoerders van buurtsupermarkten.

Wat waren hun belangrijkste conclusies? 

Digitalisering biedt enerzijds kansen om de efficiëntie te verhogen door routinematige taken (gedeeltelijk) te automatiseren (bemande kassa’s vervangen door zelfscanning, enz.). De impact op de taken met de grootste toegevoegde waarde, zoals adviseren van en verkopen aan klanten, is veel kleiner.

Bovendien wil de zelfstandige handelaar, nog meer dan vroeger, het verschil maken door meer toegevoegde waarde te leveren. Hij mikt op de doelgroep die een persoonlijke service verkiest, zelfs al is het mogelijk om online of in een digitale kiosk zelf relevante informatie te vinden.

Dit wijzigend takenpakket leidt tot een verschuiving in de vereiste competenties en attitudes van de winkelmedewerkers.

Het minder goede nieuws is dat de deelnemers aan de klankbordsessies een verdere daling verwachten van het aantal winkels. De groei van e-commerce, waarbij de zelfstandige handel marktaandeel verliest, doet de taart voor de fysieke handel krimpen.

Het eindresultaat is een ‘survival of the fittest’. In de voedingsdistributie bedraagt het online marktaandeel minder dan 5%, maar de verwachting is dat de online verkoop minstens zal verdrievoudigen. Hierdoor moeten de bestaande supermarkten hun winkelconcept fundamenteel herdenken.

Iedereen verwacht een daling van het aantal supermarkten, en de geïntegreerde winkels zullen meer onder druk staan dan de zelfstandige supermarkten.

Iedereen acht een significante daling van het aantal supermarkten onvermijdelijk, waarbij de geïntegreerde winkels van de ketens wellicht meer onder druk zullen staan dan de zelfstandige supermarkten. Deze evolutie zal het traditionele verschil tussen zelfstandigen en ketens nog meer op scherp stellen.

Door hun schaalgrootte kunnen ketens efficiënter werken, waarbij de digitalisering die kloof nog groter zal maken. De zelfstandige supermarkten willen daarom nog meer dan vroeger inzetten op meer toegevoegde waarde om zo het verschil te maken.

De uiteindelijke impact is uiteraard afhankelijk van het bedrijfsmodel en de strategie van de zelfstandige handelaar, zelfs binnen dezelfde sector. De verscheidenheid van het winkellandschap zorgt dus ook voor een verscheidenheid aan uitkomsten. One size doesn’t fit all!
 
Meer weten? Je kan het volledige rapport via onderstaande knop downloaden. 

Gerelateerde artikels

1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
1 op 6 winkels verdwenen, aantal supermarkten blijft stijgen
Zo vind en bind je Generation Z

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy